Het begint in Australië allemaal heel rustig voor Albers en vriendin Liselore. Ze arriveren al op woensdag 23 februari in Melbourne, ruim een week voor het begin van zijn eerste Grand Prix in de Formule 1. Lekker elke dag een paar uur trainen, af en toe wat voor Paul Stoddart doen, lunchen op het strand van de hippe wijk St. Kilda, ’s avonds op tijd naar bed (“slapen is mijn grootste hobby’’), het leven van een Formule 1-coureur is zo gek nog niet.

Minardi-baas Paul Stoddart (l) in gesprek met Albers. Foto: Motosport Images
Todt heeft de baas van Albers een paar slapeloze nachten bezorgt. “Waarom maak je het zo moeilijk voor ons’’, vraagt Stoddart aan Todt als hij hem donderdag na middernacht eindelijk aan de telefoon aan de lijn krijgt. “Omdat je al drie maanden lang slechte dingen over ons zegt’’, is Todts antwoord. Stoddie of Melbourne’s own, zoals de andere koosnaam voor de Australiër luidt, is de woordvoerder van de negen teams die het testen danig willen beperken om kosten te besparen. Maar in die opvatting staan de negen lijnrecht tegenover Ferrari, dat helemaal geen beperking wil. “Ik ben door de negen teams tot woordvoerder gebombardeerd. Laten we er niet omheen draaien: Aussies maken van hun hart geen moordkuil, ze zeggen hoe het zit, maar daar word je dus keihard voor terugbetaald.’’ Maar goed, hij heeft de handtekening. Lees ook: Flashback: Ietwat voorbarige conclusies na snelle testtijden Jos Verstappen in Estoril (Tekst gaat verder onder de foto)

Hier wordt er nog gelachen. Foto: Motorsport Images
Sorry Paul, te vroeg gejuicht. De stewards of the meeting – in goed Nederlands de wedstrijdleiding – constateren dat de auto’s van Minardi niet aan de regels voor 2005 voldoen en dus niet tot de race kunnen worden toegelaten. Stoddart is weer terug bij af en besluit de rechter in te schakelen om deelname af te dwingen. Die geeft de Australische teambaas vrijdag laat in de middag in de rechtbank van Melbourne voorlopig het voordeel van de twijfel. Minardi mag zaterdag met de oude auto’s rijden. Of dat zondag ook het geval is bepaalt rechter Habersberger op zaterdag als hij de FIA heeft gehoord. Zover komt het niet. Onder druk van de FIA-vertegenwoordigers, die dreigen de Australische Grand Prix te annuleren als Stoddart zijn actie doorzet, besluit de teambaas van Albers zijn gevecht op te geven. ’s Nachts worden de twee Minardi’s alsnog aangepast. Het moet gezegd, Christijan Albers blijft opmerkelijk rustig onder alle hectiek in en rond de garage. ,,Ik kan er toch niets aan doen. Aan de ene kant zeg ik: we zouden gewoon met die oude auto van 2004 moeten kunnen rijden, want we vormen toch voor niemand een bedreiging. Aan de andere kant: regels zijn regels. Natuurlijk wil je het liefst elke dag rijden, maar ik denk dat het geen ramp is dat we die twintig rondjes van de vrijdag kwijt zijn. We hebben zaterdag nog. Ach, dit is de Formule 1, de politiek ten top.’’ Daar is Albers snel achter. Lees ook: Flashback: zo droomde Zandvoort in 1995 van een Nederlandse Grand Prix Eerste meters
Op zaterdagochtend is het dan eindelijk zover. Om precies zes over negen rijdt Christijan Albers de garage uit voor de eerste meters in een officieel Grand Prix-weekend. Het heeft in de vroege ochtend keihard geregend en de verwachting is dat Albert Park de rest van de dag geteisterd zal worden door flinke buien. Albers is de eerste coureur die een geklokte ronde rijdt. 2:17.127 prijkt er bovenaan de monitor met rondetijden achter de naam van de Nederlander. ,,Snel, maak een foto’’, zegt Albers’ manager Lodewijk Varrossieau dollend tegen sponsor Michiel Mol in de pitbox van Minardi. Uiteindelijk komen er op de natte baan maar twaalf coureurs in actie. Albers rijdt 1:48.566, vijf seconden sneller dan teamgenoot Friesacher. Ook in de tweede sessie is Albers vijf tellen sneller. In totaal rijdt hij 23 ronden. (Tekst gaat verder onder de foto)

Foutje Albers in de eerste bocht. Foto: Motorsport Images

Foto: Motorsport Images
Het probleem lijkt voor de race opgelost. Met de nadruk op lijkt. Al in de tweede opwarmronde (Kimi Raikkonen laat zijn motor afslaan en veroorzaakt een herstart) krijgt hij de Minardi niet meer in de tweede versnelling, waardoor Albers bij de start door de drie achter hem voorbij wordt gereden. Toch slaagt hij erin vergelijkbare rondetijden met Friesacher te rijden. Totdat bij zijn eerste van twee geplande pitstops ook de eerste versnelling de geest geeft en Albers de Minardi in de zeventiende ronde in de garage moet parkeren. Met de opmerking ‘vandaag hebben we drie voormalige Minardi-coureurs eerste, derde en vijfde zien worden, wat nog maar eens duidelijk maakt dat kleine, onafhankelijke teams aan de Formule 1 bijdragen’, probeert Paul Stoddart een naar weekend voor zijn team nog een happy end te geven, doelend op de prestaties van Fisichella, Alonso en Webber. Daar heeft Christijan Albers niet zo heel veel aan. Zij rijden niet meer bij Minardi. Hij wel.