Force India: ‘Dreiging klantenauto’s afgenomen’
Daan de Geus
2 september 2015
Force India’s adjunct-teambaas Robert Fernley, één van de voornaamste tegenstanders van de introductie van klantenauto’s, denkt dat de dreiging daarvan op het moment grotendeels geweken is.
Van eind 2014 tot en met medio 2015 werd er geregeld gesproken over de introductie van klantenauto’s. Onder het mom van kostenbesparing zouden de grote teams dan bolides kunnen verkopen aan de kleinere formaties, die echter lieten weten daar weinig trek in te hebben. Fernley zelf liet bijvoorbeeld weten bang te zijn dat de grotere teams de kleinere renstallen zo op den duur uit de sport zouden duwen.
In gesprek met Sky Sports F1 stelt Fernley nu echter tot zijn tevredenheid vast dat ‘het klantenauto-initiatief op het moment naar de achtergrond is verdrongen’ door andere zaken die spelen in de sport. Er ligt volgens hem dan ook geen pasklaar plan voor de komst van klantenatuo’s. “Maar zodra dit weer ter sprake komt, zullen wij ons er in net zulke duidelijke bewoordingen tegen uitspreken als eerder”, beklemtoont Fernley.
“Ik denk namelijk nog steeds dat klantenauto’s een ramp voor de Formule 1 zouden zijn”, verklaart de Engelsman, die aangeeft dat er vooral veel over gesproken werd als oplossing voor het verdwijnen van teams, nadat Caterham en Marussia eind 2014 enkele races moesten missen en eerstgenoemde formatie afgelopen winter ook daadwerkelijk failliet ging.
“Op het moment lijkt de situatie qua teams echter redelijk stabiel te zijn”, meldt Fernley, die echter gelijk erkent dat ‘stabiel misschien een te groot woord is’. “Maar de situatie is hoe dan ook niet zo kritiek als vorig jaar rond deze tijd, met Caterham en Marussia in grote problemen. Ondanks dat moeten we de financiële gang van zaken in de sport nog steeds flink verbeteren. We hebben op dat vlak nog veel werk te doen.”