Force India: ‘Het gaat de verkeerde kant op met de F1’
Daan de Geus
29 mei 2013
Volgens Force India’s adjunct-teambaas Robert Fernley heeft CVC Capital, de grootaandeelhouder in de Formule 1, de sport ‘verkracht’ en is deze investeringsmaatschappij ‘het ergste dat de Formule 1 ooit is overkomen’. CVC weerspreekt dit uiteraard.
“CVC is ontzettend slecht voor de sport geweest”, stelt Fernley in gesprek met de Sunday Times, verwijzend naar de investeringsmaatschappij die haar aandeel in de sport in een jaar tijd van boven de 60 procent naar zo’n 40 procent heeft afgebouwd en van zins is de beurs op te gaan met haar resterende aandelen.
“CVC is het ergste dat de Formule 1 ooit is overkomen”, foetert Fernley. “Ze hebben helemaal niks gedaan om de sport beter te maken en zijn nu bezig om de sport gereed te maken voor verkoop aan nietsvermoedende investeerders.”
Identiteit
Volgens Fernley is er namelijk heel wat mis met de Formule 1, zo vertelt hij aan persbureau Reuters: “De kosten rijzen de pan uit en ondanks dat Formule 1-teams survivors zijn, gaat het voor een aantal toch een heel moeilijk verhaal worden om te overleven.” “Het lijkt er bovendien op dat CVC, dat altijd zoveel mogelijk geld uit de sport heeft willen halen en er zo min mogelijk terug in heeft willen stoppen, van plan is de hele opzet te veranderen. Ze willen dat ogenschijnlijk doen door de vier grootste teams een voorkeursbehandeling te geven en de kleinere renstallen in essentie in klantenteams van de grote jongens te veranderen.” “Wij – maar ook het team van Williams – zijn daar fel op tegen, want als het daar van komt verlies je niet alleen je identiteit als team, maar raakt ook de Formule 1 haar identiteit kwijt”, waarschuwt Fernley, voor wie het onbegrijpelijk is dat er nog steeds geen nieuw Concorde Verdrag is tussen de teams, de FIA en CVC. “We opereren daardoor in een vacuum zonder overkoepelende structuur.” CVC
Volgens Donald MacKenzie, een topman van CVC Capital, ligt het probleem niet bij zijn firma maar bij de teams. “Ik begrijp dat de middenmoters en kleine teams in een lastige situatie zitten, maar dat is eigenlijk altijd zo geweest en het is om heel eerlijk te zijn een probleem dat de teams onderling moeten oplossen”, zo reageert hij tegenover het persbureau Press Association. “Het probleem ligt namelijk niet bij hoeveel geld wij aan de teams geven, maar bij hoeveel ze zelf spenderen”, stelt MacKenzie, die benadrukt dat CVC ‘om de Formule 1 geeft’ en ‘niet de slechterik is in dit verhaal’. “Wij halen geen geld uit de sport”, beklemtoont hij. “De teams strijken 65 procent van de winst op en wij krijgen 35. Zo is het afgesproken en meer dan dat halen we er echt niet uit.” Mallya
Vijay Mallya, eigenaar en teambaas van Force India, heeft de grote teams ondertussen opgeroepen hun verantwoordelijkheid te nemen en niet alleen aan zichzelf te denken: “Er zijn één of twee teams die ten koste van alles willen winnen en niets geven om de levensvatbaarheid van de sport, die in gevaar komt nu de nieuwe regels de kosten doen toenemen”, zegt hij tegen Formula1.com. Volgens Mallya is het gevaar daar van dat de kleine teams zullen verdwijnen er er ‘drie of vier teams overblijven die drie auto’s per teams zullen gaan inzetten’. “Ik denk echter dat de Formule 1 de kleine teams nodig heeft, dus het is in mijn ogen nodig dat we met elkaar om de tafel gaan zitten en een oplossing vinden voor dit probleem.”
Volgens Fernley is er namelijk heel wat mis met de Formule 1, zo vertelt hij aan persbureau Reuters: “De kosten rijzen de pan uit en ondanks dat Formule 1-teams survivors zijn, gaat het voor een aantal toch een heel moeilijk verhaal worden om te overleven.” “Het lijkt er bovendien op dat CVC, dat altijd zoveel mogelijk geld uit de sport heeft willen halen en er zo min mogelijk terug in heeft willen stoppen, van plan is de hele opzet te veranderen. Ze willen dat ogenschijnlijk doen door de vier grootste teams een voorkeursbehandeling te geven en de kleinere renstallen in essentie in klantenteams van de grote jongens te veranderen.” “Wij – maar ook het team van Williams – zijn daar fel op tegen, want als het daar van komt verlies je niet alleen je identiteit als team, maar raakt ook de Formule 1 haar identiteit kwijt”, waarschuwt Fernley, voor wie het onbegrijpelijk is dat er nog steeds geen nieuw Concorde Verdrag is tussen de teams, de FIA en CVC. “We opereren daardoor in een vacuum zonder overkoepelende structuur.” CVC
Volgens Donald MacKenzie, een topman van CVC Capital, ligt het probleem niet bij zijn firma maar bij de teams. “Ik begrijp dat de middenmoters en kleine teams in een lastige situatie zitten, maar dat is eigenlijk altijd zo geweest en het is om heel eerlijk te zijn een probleem dat de teams onderling moeten oplossen”, zo reageert hij tegenover het persbureau Press Association. “Het probleem ligt namelijk niet bij hoeveel geld wij aan de teams geven, maar bij hoeveel ze zelf spenderen”, stelt MacKenzie, die benadrukt dat CVC ‘om de Formule 1 geeft’ en ‘niet de slechterik is in dit verhaal’. “Wij halen geen geld uit de sport”, beklemtoont hij. “De teams strijken 65 procent van de winst op en wij krijgen 35. Zo is het afgesproken en meer dan dat halen we er echt niet uit.” Mallya
Vijay Mallya, eigenaar en teambaas van Force India, heeft de grote teams ondertussen opgeroepen hun verantwoordelijkheid te nemen en niet alleen aan zichzelf te denken: “Er zijn één of twee teams die ten koste van alles willen winnen en niets geven om de levensvatbaarheid van de sport, die in gevaar komt nu de nieuwe regels de kosten doen toenemen”, zegt hij tegen Formula1.com. Volgens Mallya is het gevaar daar van dat de kleine teams zullen verdwijnen er er ‘drie of vier teams overblijven die drie auto’s per teams zullen gaan inzetten’. “Ik denk echter dat de Formule 1 de kleine teams nodig heeft, dus het is in mijn ogen nodig dat we met elkaar om de tafel gaan zitten en een oplossing vinden voor dit probleem.”
Gerelateerd nieuws
Otmar Szafnauer moest salarissen uit eigen zak betalen: ‘Dat ging om miljoenen’
08 oktober 2024 14:00 - Nieuws
Over de roze Mercedes, natekenen en afkijken: Zo kopieer je een F1-auto
13 april 2020 10:28 - Nieuws
Michiel Mol over een F1-team runnen, een foeterende Flavio en poker met Lewis: ‘Dat was dan de Piranhaclub’
26 maart 2020 08:30 - Nieuws