Force India heeft het – na een goede seizoensstart – zwaar in de tweede seizoenshelft, maar scoorde in India eindelijk weer eens goed. Het team hoopt dat dit er bewijs van is dat het het lek boven heeft.

Sinds Pirelli voor de Grand Prix van Hongarije de banden veranderde en terugkeerde naar de constructie van 2012, scoorde Force India tot aan de Grand Prix van India nog maar drie punten in zes races tijd, terwijl het in de negen races daarvoor – met de originele 2013-banden – 59 punten had gepakt.

Afgelopen weekend in India scoorde Force India echter eindelijk weer eens lekker: Paul di Resta en Adrian Sutil finishten allebei in de punten voor eigen publiek en voegden zes punten aan Force India’s totaal toe.

Dankzij deze zes punten heeft Force India weer wat punten teruggepakt op Sauber, dat juist in de lift zit en sinds de zomerstop met rasse schreden dichterbij komt in de strijd om P6 bij de constructeurs.

Wakker
Volgens Vijay Mallya, eigenaar en teambaas van Force India, is het echter aan datzelfde Sauber te danken dat Force India uit het dal is geklommen: “Sauber heeft ons wakker geschud”, verklaart hij tegenover Auto, Motor und Sport.

Tegenover diezelfde Duitse publicatie geeft technisch directeur Andrew Green aan dat hij denkt, dan wel hoopt, dat India een keerpunt was: “Door de nieuwe constructie van de banden functioneerde de aerodynamica van onze bolide niet meer goed. We hebben sinds Hongarije van alles geprobeerd om dat op te lossen. Niets wat we bedachten, werkte echter. Het was dus echt een enorm obstakel wat we moesten overkomen, maar ik denk dat we in India dichtbij een oplossing zijn gekomen die de auto weer competitief maakt.”

De Force India VJM06 ging in India in ieder geval goed met zijn banden om: Sutil en Lotus-coureur Romain Grosjean waren de enige coureurs die een éénstopper wisten uit te voeren, hetgeen Sutil deed door 41 ronden op de mediums en 19 ronden op de softs te rijden.

Geld
In de strijd om P6 staat er veel op het spel voor Force India en Sauber. “Het verschil tussen zesde of zevende finishen bij de constructeurs is qua inkomsten uit de prijzenpot zo’n zeven á acht miljoen”, meldde Force India’s adjunct-teambaas Robert Fernley onlangs.