Jan van der Burgt
1 november 2013
Force India bracht op de eerste dag in Abu Dhabi drie coureurs in stelling. James Calado mocht in de eerste sessie weer eens zijn kunsten vertonen, terwijl beide racecoureurs in de middag gehinderd werden door problemen met de remmen.
Paul di Resta heeft op vrijdag voor Force India verreweg de meeste ronden op de klokken gezet. Hij begon de dag met een veelbelovende zevende tijd in de eerste vrije training, maar enkele uren later vond hij zichzelf terug op de dertiende plaats in de tweede vrije training. De Schot blikt desondanks terug op een positieve eerste dag.
“De balans van de auto was over het algemeen niet slecht, ook al is er best nog wel wat werk te doen om de auto te verbeteren. Met name in de snellere bochten kan de auto nog verbeterd worden. Het is jammer dat we tijdens de tweede vrije training te kampen kregen met een probleem met de remmen. Het kostte ons een kwartier om ze te vervangen. Later konden we gelukkig nog een lange run doen op de zachte banden.”
Adrian Sutil
Ook op de auto van Adrian Sutil werden uit voorzorg de remmen vervangen. Het maakte de sessie er voor de Duitser niet makkelijker op. “Het vervangen van de remmen bleek een grote impact te hebben op het gedrag van de auto. Dat maakte het moeilijk om te bepalen welke wijzigingen in de afstelling effect hadden en welke niet.” “Er zit een groot verschil tussen de twee bandencompounds”, vervolgt Sutil. “Ik worstel op dit moment meer met de medium banden dan met het zachte rubber. Desondanks was de algehele balans van de auto helemaal niet slecht, dus ik ben positief over onze kansen voor morgen.” James Calado
Voor James Calado heeft het circuit in Abu Dhaibi geen geheimen en dus had de vrijdagtester weinig tijd nodig om op snelheid te komen. Een keurige veertiende tijd onderstreept dat. “Ik voelde me erg op mijn gemak in de auto”, aldus Calado. “Ik had de snelheid vrij snel te pakken en ook de rest van de sessie verliep eigenlijk heel goed. Het enige probleem was dat de medium banden snel sleten, met name in de laatste sector van het circuit.”
Ook op de auto van Adrian Sutil werden uit voorzorg de remmen vervangen. Het maakte de sessie er voor de Duitser niet makkelijker op. “Het vervangen van de remmen bleek een grote impact te hebben op het gedrag van de auto. Dat maakte het moeilijk om te bepalen welke wijzigingen in de afstelling effect hadden en welke niet.” “Er zit een groot verschil tussen de twee bandencompounds”, vervolgt Sutil. “Ik worstel op dit moment meer met de medium banden dan met het zachte rubber. Desondanks was de algehele balans van de auto helemaal niet slecht, dus ik ben positief over onze kansen voor morgen.” James Calado
Voor James Calado heeft het circuit in Abu Dhaibi geen geheimen en dus had de vrijdagtester weinig tijd nodig om op snelheid te komen. Een keurige veertiende tijd onderstreept dat. “Ik voelde me erg op mijn gemak in de auto”, aldus Calado. “Ik had de snelheid vrij snel te pakken en ook de rest van de sessie verliep eigenlijk heel goed. Het enige probleem was dat de medium banden snel sleten, met name in de laatste sector van het circuit.”