Force India voelt de hete adem van Sauber in haar nek om de strijd om de zesde plek bij de constructeurs, die voor beide teams veel waard kan zijn.

“Het verschil tussen zesde of zevende worden in het kampioenschap is zo’n zeven á acht miljoen aan inkomsten uit de prijzenpot”, vertelt Force India’s adjunct-teambaas Robert Fernley aan het Britse BT Sport. “Het verliezen van de zesde plek zou dan ook een flinke klap zijn”, zegt hij doelend op de geraamde inkomsten van zijn team.

Tot zijn ongenoegen moet Fernley – wiens team eerder dit jaar nog om de vijfde plaats vocht met McLaren – echter vaststellen dat de zesde plaats in gevaar is nu Sauber in goede vorm verkeert. “Wij zijn helaas afgezakt, maar Sauber is goed bezig. We moeten ons dus serieus zorgen maken, want als je – zoals Sauber nu – goed begint te presteren, blijven de resultaten vaak ook komen.”

Met nog vier races te gaan en zeventien punten voorsprong, weet Fernley dat zijn team iets moet vinden om Sauber voor te blijven. “We moeten er voor zorgen dat we weer goed gaan scoren. Om dat voor elkaar te krijgen, moeten we nét dat beetje extra vinden dat we de laatste races missen. Of dat genoeg gaat zijn om Sauber voor te blijven, weet ik echter niet.”

Sauber
Saubers teambaas Monisha Kaltenborn verklaart tegenover hetzelfde BT Sport ondertussen dat de zesde plek ‘zeer welkom’ zou zijn voor haar in financieel zwaar weer verkerende team.

“Het verschil tussen zevende of zesde worden is aanzienlijk, want vanaf P6 – en daar boven – begin je het echt te merken als je een plekje hoger eindigt in het kampioenschap. Het zou ons dus ook zeker helpen om zesde te worden in plaats van zevende.”

Volgens Kaltenborn zou het behalen van P6 niet alleen om financiële redenen goed zijn voor Sauber. “Het zou ook een mooie manier zijn om alle mensen die dit jaar zo negatief zijn geweest over ons team op hun nummer te zetten”, denkt ze.

Ondanks de goede vorm van haar team rekent Kaltenborn zich nog niet rijk. “In 2012 lagen we op een gegeven moment slechts vijf punten achter in de strijd om P5, maar we kregen het toen toch niet voor elkaar er beslag op te leggen. Daarnaast kan één gekke race al enorm veel verschil maken, dus we moeten geconcentreerd blijven om er van race tot race het maximale uit te halen.”