Formule 1 overweegt extra ballast als straf in plaats van gridstraffen
Motorsport Images
Laurens Stade
21 september 2019
De Formule 1 kijkt naar alternatieven voor de huidige gridstraffen. Eén van die alternatieven is het toevoegen van extra ballast aan de auto’s voor de race. Volgens de Formule 1 is het een voordeel dat de coureurs dan vanaf hun gewone startplek kunnen starten, maar er zitten wel nadelen aan: ”Fans weten dan misschien niet waarom een coureur langzamer is dan normaal.”
Onder het huidige reglement krijgen coureurs gridstraffen wanneer ze de limiet overschrijden van het aantal (onderdelen van de) krachtbronnen dat toegestaan is in een seizoen. Het systeem is niet populair bij de fans omdat het ervoor zorgt dat de coureurs van achteraan het veld moeten starten. F1 Fan Voice, een platform van de Formule 1 waar fans hun mening kunnen geven over allerlei zaken die met de sport te maken hebben, stelt dat het onmogelijk is om de straffen volledig af te schaffen. ”Teams die dan ongelimiteerd krachtbronnen kunnen gebruiken, zullen dan een voordeel hebben ten opzichte van de teams die dat niet kunnen.”
Bij de F1 Fan Voice-enquête is een alternatief plan voorgesteld. In plaats van de coureurs een aantal plaatsen terug te zetten op de grid, zouden de coureurs de race kunnen aanvangen vanaf de plaats waar ze gekwalificeerd zijn, maar krijgen ze tijdens de race wel extra ballast mee. ”Dit kan met een schaalverdeling zijn, afhankelijk van de ernst van de overtreding. Zo zou een coureur bijvoorbeeld 5 kg extra kunnen krijgen voor het vervangen van de turbocompressor, en 15 kg voor het vervangen van de motor. De exacte aantallen zouden worden berekend om een vergelijkbaar effect te geven voor het eindresultaat als de huidige gridstraffen”, zo luidt het voorstel.
‘Kan verwarring scheppen’
Daarbij geeft het platform ook meteen de voor- en nadelen van dit systeem. ”Het voordeel is dat dit simpel is en de coureurs starten gewoon vanaf de plek waar ze zich hebben gekwalificeerd. Het nadeel is dat dit systeem verwarring kan scheppen, tenzij de commentatoren het nog tijdens de race benoemen. Anders weten de fans misschien niet waarom bepaalde coureurs langzamer zijn dan normaal. Daarnaast kan het ook lijken dat een coureur langzamer is dan zijn teamgenoot, terwijl dat niet noodzakelijk het geval is.” Het ‘andere’ alternatief is om alles te laten zoals het is. ”Het voordeel hiervan is dat iedereen waarschijnlijk na een aantal seizoen alles wel begrijpt, en dat we af en toe een snelle coureur van achteraan zich een weg naar voren zien vechten. Een nadeel is dat als een coureur toch van achteraan moet starten, dat deze strategische veranderingen kunnen maken en dat gaat tegen de geest van de reglementen in.”
Daarbij geeft het platform ook meteen de voor- en nadelen van dit systeem. ”Het voordeel is dat dit simpel is en de coureurs starten gewoon vanaf de plek waar ze zich hebben gekwalificeerd. Het nadeel is dat dit systeem verwarring kan scheppen, tenzij de commentatoren het nog tijdens de race benoemen. Anders weten de fans misschien niet waarom bepaalde coureurs langzamer zijn dan normaal. Daarnaast kan het ook lijken dat een coureur langzamer is dan zijn teamgenoot, terwijl dat niet noodzakelijk het geval is.” Het ‘andere’ alternatief is om alles te laten zoals het is. ”Het voordeel hiervan is dat iedereen waarschijnlijk na een aantal seizoen alles wel begrijpt, en dat we af en toe een snelle coureur van achteraan zich een weg naar voren zien vechten. Een nadeel is dat als een coureur toch van achteraan moet starten, dat deze strategische veranderingen kunnen maken en dat gaat tegen de geest van de reglementen in.”
Gerelateerd nieuws
Shwartzman krijgt ‘onmogelijke’ gridstraf na eerste vrije training
26 oktober 2024 16:00 - GP Mexico