Lees in de nieuwste editie van [schuin}Formule 1 RaceReport {schuin]alles over de eerste overwinning van BMW Sauber. Verder interviews met onder meer Fernando Alonso, Jan Lammers en Robert Kubica en natuurlijk het nieuws en achtergronden, de mooiste foto's en columns van coureurs en kenners.

Op het randje – Portret Jacques Villeneuve
Hij kon nooit om zijn legendarische vader heen. Maar waar Gilles Villeneuve nooit een wereldkampioenschap behaalde, deed zijn zoon dat wel. En waar Gilles in voor- en tegenspoed één team (Ferrari) trouw bleef gedurende zijn hele loopbaan, bleef ook Jacques loyaal bij hetzelfde team (BAR), al had hij elders betere opties. In veel opzichten wist Jacques Villeneuve op sportief gebied zijn vader te overvleugelen. Niettemin werd de zoon vaak verguisd, terwijl zijn vader is bijgezet in het pantheon van de te vroeg overleden Formule-1 helden. Terecht? Niet altijd. Portret van een loyale winnaar, die graag op het scherpst van de snede opereert.
Fernando over Fernando – Interview met de ex-kampioen die alles al heeft bereikt
Als hij stopt met de Formule 1, gaat hij iets volkomen anders doen. Dat weet Fernando Alonso nu al zeker. Maar zo lang het racen te leuk is om ermee te stoppen, blijft de Spanjaard proberen om te winnen. Dat hem dat dit jaar niet meer zal lukken, weet hij zelf ook wel. Toch is hij gelukkiger dan hij was bij McLaren, al had dat team hem een auto kunnen geven waarmee hij niet blij hoeft te zijn als hij er de zevende plaats mee weet te halen. Een interview met de ex-wereldkampioen, die realistisch genoeg is om te weten dat hij dit jaar niets zal winnen, maar de drang om de beste te zijn nog lang niet kwijt is.
Jan Lammers wordt weer broodrijder – Mister Le Mans over het leven na Racing for Holland
Twintig keer trad Jan Lammers aan op Le Mans. Jarenlang deed hij dat met zijn eigen team, Racing for Holland. Dat team is niet meer. Lammers heeft zijn teambazenpet aan de wilgen gehangen en verdient zijn brood weer als coureur. Dat neemt niet weg dat hij zijn drive nog steeds niet kwijt is – hij verschijnt komend weekend gewoon aan de start van de 24 uur van Le Mans. En zijn filosofische benadering van de autosport is evenmin veranderd. Een interview over Le Mans, Racing for Holland, Jos Verstappen en zelfreflectie.
BMW's eerste – Verslag van de Grand Prix van Canada
Het Circuit Gilles Villeneuve was op 8 juni opnieuw en bijna traditiegetrouw het toneel van een bizarre Grand Prix. In een race op een baan waarvan het asfalt gestaag afbrokkelde reed een bonte opeenvolging van leiders aan kop, maakte kampioenschapsleider Hamilton de domste fout uit zijn loopbaan, behaalde Timo Glock zijn eerste WK-punten, scoorde David Coulthard zijn eerste podiumplaats van het seizoen en reed Felipe Massa een heldhaftige inhaalrace. Maar de grootste helden van de race waren de mannen en vrouwen van BMW: met Kubica als winnaar en Heidfeld als tweede pakte het Duits/Zwitserse team de eerste overwinning uit zijn loopbaan met een prachtige dubbel. Een verslag.
Wapengekletter om Mosley – Teams en Bernie Ecclestone zinnen op manieren om FIA-baas te lozen
Max Mosley wil niet weg bij de FIA. Max Mosley hoeft ook niet weg bij de FIA, vinden de leden van die organisatie. Maar toch moet Max Mosley weg, vinden de Formule 1-teams en de zonnekoning van de sport, Bernie Ecclestone. In de dagen voor de Canadese Grand Prix werd druk overlegd over de manier waarop de onwillige FIA-baas moet worden geloosd. Ogenschijnlijk tijdens overleg over een nieuwe Concorde Overeenkomst staken de betrokkenen de koppen bij elkaar om manieren te bedenken om hun doel te bereiken. Een van die manieren zou een afsplitsing zijn, waarin Ecclestone een nieuwe raceklasse op touw zet, los van de FIA. Een serieus dreigement of wapengekletter?