De erupterende IJslandse vulkaan gooit ook roet in het eten voor de Formule 1-teams, die tussen de Grands Prix van China en Spanje graag hun auto’s willen herzien.

Boven een groot deel van Europa is het luchtruim gesloten vanwege de hoge concentratie vulkanische as, die mogelijk schadelijk kan zijn voor vliegtuigmotoren. Veel vluchten zijn derhalve geannuleerd. Een groot deel van het Formule 1-personeel komt daarom niet weg uit Sjanghai. Ook het materiaal staat voorlopig vast aan de grond.

“Over het personeel maken we ons niet echt zorgen”, zegt McLaren-teambaas Martin Whitmarsh op Autosport.com. “Die vinden wel een weg naar huis. De auto’s zijn problematischer. Die moeten we terug in de fabriek zien te krijgen, maar we hebben nog geen duidelijkheid over het vrachtverkeer.”

De Formule 1-vracht gaat de wereld over in zes Boeings 747. “Zodra de vliegvelden open gaan, brengen we het materiaal thuis”, aldus Alan Woollard, die namens de FOM het transport regelt, tegenover BBC Sport. “Hopelijk lukt dat voor het eind van de week.”

De volgende Grand Prix is weliswaar pas over drie weken, maar de teams hebben de auto’s graag zo vroeg mogelijk terug in de fabriek. Enerzijds voor regulier onderhoud, anderzijds om verbeteringen aan te brengen. De start van het Europese deel van het seizoen is traditiegetrouw het moment om nieuwe onderdelen te introduceren.

Zo wil Virgin voor de race in Spanje de auto’s voorzien van een grotere benzinetank. Volgens technisch directeur Nick Wirth loopt dat nu gevaar. “Het wordt krap voor ons om alles op tijd gereed te hebben. We moeten bijvoorbeeld ook nog crashtests uitvoeren.”

De Grand Prix van Spanje loopt vooralsnog geen gevaar. De aswolk is nog niet zo ver zuidwaarts getrokken, dus in het uiterste geval wordt alle vracht rechtstreeks naar Barcelona gevlogen. Bernie Ecclestone grapte al dat de race desnoods in Sjanghai wordt verreden.