Laurens Stade
4 september 2019
Het Trident Formule 2-team zal in Monza met maar één auto aan de start verschijnen. De auto van Giuliano Alesi, de zoon van Jean Alesi, is in beslag genomen door de Belgische autoriteiten omdat deze betrokken was bij het dodelijke ongeluk van Anthoine Hubert (22).
Tijdens de Formule 2-feature race op de zaterdag ging het bovenaan de Raidillon mis. Om nog onduidelijke redenen verloor Alesi de controle over zijn auto, waarna het achter hem gruwelijk mis ging. Hubert schoot van de baan de bandenstapels in en kwam terug op de geasfalteerde uitloopstrook. Juan Manuel Correa kon de Fransman niet ontwijken en reed op volle snelheid op de Arden-auto in van Hubert, die even later overleed aan zijn verwondingen.
Nu de auto van Alesi in beslag genomen is als onderdeel van het onderzoek, zal het Trident-team met slechts één auto op de grid staan. Opvallend genoeg zal dat wel met Alesi zijn, waardoor Ralph Boschung zijn zitje voor dit weekend moet opgeven. De Zwitserse Formule 2-coureur betuigt zijn medeleven aan de familie, vrienden en het team van Hubert, en hoopt ook dat Correa spoedig zal herstellen. Boschung zal in de voorlaatste ronde van het Formule 2-kampioenschap terugkeren, tijdens de race in Rusland op het Sochi Autodrom.
Lees ook: FIA bevestigt onderzoek naar dodelijk ongeval Formule 2-coureur Anthoine Hubert
Trident is niet het enige team dat met maar één auto aan de start van de Formule 2-race zal verschijnen. Arden, het team van Hubert, roept geen vervanger op en zal alleen met Tatiana Calderon aan de race deelnemen. Ook het Sauber Junior Team zal met slechts één auto in Italië aanwezig zijn, omdat zij geen vervanger hebben opgeroepen voor Correa. De coureur uit Ecuador is succesvol geopereerd aan zijn benen, die hij bij het ongeluk had gebroken, maar moet een lange tijd herstellen.
De FIA bevestigde zondag dat het onderzoek naar het dodelijke ongeval direct op zaterdag al gestart was. ”De FIA is samen met de technische afdeling, de veiligheidsafdeling en allerlei andere afdelingen meteen aan het onderzoek begonnen. Samen met de Royal Automobile Club of Belgium en alle autoriteiten zullen we verder samenwerken”, aldus wedstrijdleider Michael Masi.