Formule1.nl neemt de komende weken diverse formulewagenklassen onder de loep. Ter introductie of ter opfrissing. Ditmaal de Formule BMW.

Formule BMW is bedoeld voor karters die willen debuteren in de autosport. In vergelijking met andere formulewagenklassen is het een vrij jonge categorie. Toch heeft het al meerdere Formule 1-coureurs voortgebracht, waaronder Nico Rosberg en Sebastian Vettel.

Oorsprong
BMW heeft een rijke historie in de autosport opgebouwd door in het verleden te hebben deelgenomen aan verschillende kampioenschappen zoals Formule 3, Formule 2 en Formule 1. De Duitse constructeur raakte eind jaren negentig betrokken bij het Formule ADAC-kampioenschap in Duitsland. In 2002 werd de betrokkenheid vergroot doordat BMW de regels vernieuwde en een nieuwe bolide liet ontwerpen.

Geleidelijk bracht BMW haar formuleklasse over de grens. Eerst naar Azië en vervolgens ook naar de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. In 2008 werden de kampioenschappen samengevoegd tot drie regionale klassen. De Duitse en Britse cup werden omgetoverd tot een Europese variant en deze reed vervolgens in het voorprogramma van de Formule 1. Door de groeiende autosportinteresse in Azië, werd de Aziatische klasse omgedoopt tot Formula BMW Pacific en werd dit ook onderdeel van het voorprogramma van de Formule 1. In de Verenigde Staten is de serie aan het einde van 2009 opgeheven. Verder wordt er ieder jaar een ‘World Final’ georganiseerd waarin de beste rijders uit de diverse kampioenschappen het tegen elkaar opnemen.

BMW doet meer dan alleen het organiseren van een raceklasse. Deelnemers worden ondersteund bij de kennismaking met de autosport zoals het afstellen van de auto, fitness, voeding en het omgaan met de media. Daarnaast stelt BMW ieder jaar beurzen ter beschikking aan de meest talentvolle jonge rijders om hun avontuur mede te bekostigen.

Dit maakt het voor aanstormende talenten makkelijker om te debuteren in de autosport. En dat heeft coureurs als Nico Rosberg, Sebastian Vettel, Nico Hülkenberg, Timo Glock, Adrian Sutil, Sébastien Buemi en Bruno Senna geholpen door te breken. Het lijkt een kwestie van tijd voordat opnieuw een oud Formule BMW-talent doorbreekt in de Formule 1.

Techniek
De auto is vergelijkbaar met die van de Formule Renault. De formulewagen is geschikt voor beginners in de autosport, waardoor zij op een laagdrempelige manier kennismaken met het vinden van de juiste afstelling en de techniek binnen de sport. Het door Mygale ontworpen chassis is iets groter dan een Formule Ford en iets kleiner dan een Formule Renault. Onder de motorkap bevindt zich een viercilinder K1200RS motor die 140pk produceert.

“De auto heeft door de vleugels het nodige downforce, maar niet enorm veel”, legt Ho-Pin Tung uit. Hij werd in 2003 kampioen in de Aziatische Formule BMW en vervolgt: “Het zoeken naar mechanische grip is daarom heel belangrijk. Dus je leert beiden kanten van het verhaal.”

De meeste rijders stromen door vanuit de kartsport, zoals de Nederlander Robin Frijns. “Als je overstapt is het een totaal andere ervaring dan bij het karten. Je moet eigenlijk weer vanaf nul beginnen en alles weer opbouwen”, vertelt Frijns die in 2009 de overstap naar de autosport maakte. Eerder was de Limburger tien jaar lang actief in de kartsport en schreef hij vier nationale titels op zijn naam. “Maar als je een goede karter bent, dan heb je het allemaal sneller in de gaten. Op die manier kun je gemakkelijker de limiet van de auto opzoeken.”

Nederlands succes
In de eerste jaren werden successen geboekt door Chris van der Drift en Ho-Pin Tung. Van der Drift eindigde als beste debutant in de Duitse klasse in 2004, terwijl Tung de eerste editie van de Aziatische Formule BMW op zijn naam schreef. “Formule BMW was het eerste kampioenschap dat ik won”, vertelt Tung. De Nederlandse Chinees hecht veel waarde aan dit kampioenschap. “Omdat de klasse door een fabrikant wordt ondersteund, is de organisatie erg strak en zijn de evenementen mooi. Dat geeft je als jonge coureur de gelegenheid om jezelf in de kijker te rijden.”

Het winnen van veel races en uiteindelijk het kampioenschap werd beloond. “Mijn prestaties was BMW opgevallen en daardoor kreeg ik een kennismakingtest aangeboden met BMW.WilliamsF1”, vervolgt Tung. “Dit was mijn eerste ervaring met een Formule 1-auto! Toen wist ik het helemaal zeker: ‘Dit is wat ik wil’. En dat heeft me nog meer gemotiveerd om door te blijven vechten om mijn doel te bereiken.”

Meer recent rijdt Robin Frijns in de schijnwerpers. In 2008 werd de achttienjarige coureur uitgenodigd om een Formule BMW-auto te testen. Dat verliep zo goed, dat hij ook een poging mocht wagen zich te kwalificeren voor een beurs van 75.000 euro. Zo gezegd, zo gedaan en Frijns begon zijn autosportavontuur. In zijn eerste jaar eindigde hij als beste nieuwkomer en derde in de eindstand. “Dat is een goede prestatie voor een ‘rookie’ en dat komt zelden voor”, zegt Frijns. “Dit jaar wil ik kampioen worden en daar gaan we volledig voor. We zijn niet tevreden met de tweede plaats.”

Dit seizoen neemt Robin Frijns het op tegen andere grote talenten waaronder Jack Harvey, Carlos Sainz junior en Timmy Hansen. Harvey maakt deel uit van het McLaren Young Driver Programme. Sainz junior, zoon van voormalig Wereldkampioen Rally Carlos Sainz, stond in Spanje al op het podium en Hansen is een karttalent uit Zweden. Daarnaast maakt de Nederlander Hannes van Asseldonk zijn debuut in de autosport. Hij is teamgenoot van Frijns.

De Formula BMW Europe maakt in het weekend van 6 juni een uitstapje naar Circuit Park Zandvoort om te racen in het voorprogramma van de Masters of Formula 3.