BMW heeft een rijke historie in de autosport opgebouwd door in het verleden te hebben deelgenomen aan verschillende kampioenschappen zoals Formule 3, Formule 2 en Formule 1. De Duitse constructeur raakte eind jaren negentig betrokken bij het Formule
De auto is vergelijkbaar met die van de Formule Renault. De formulewagen is geschikt voor beginners in de autosport, waardoor zij op een laagdrempelige manier kennismaken met het vinden van de juiste afstelling en de techniek binnen de sport. Het door Mygale ontworpen chassis is iets groter dan een Formule Ford en iets kleiner dan een Formule Renault. Onder de motorkap bevindt zich een viercilinder K1200RS motor die 140pk produceert. “De auto heeft door de vleugels het nodige downforce, maar niet enorm veel”, legt Ho-Pin Tung uit. Hij werd in 2003 kampioen in de Aziatische Formule BMW en vervolgt: “Het zoeken naar mechanische grip is daarom heel belangrijk. Dus je leert beiden kanten van het verhaal.” De meeste rijders stromen door vanuit de kartsport, zoals de Nederlander Robin Frijns. “Als je overstapt is het een totaal andere ervaring dan bij het karten. Je moet eigenlijk weer vanaf nul beginnen en alles weer opbouwen”, vertelt Frijns die in 2009 de overstap naar de autosport maakte. Eerder was de Limburger tien jaar lang actief in de kartsport en schreef hij vier nationale titels op zijn naam. “Maar als je een goede karter bent, dan heb je het allemaal sneller in de gaten. Op die manier kun je gemakkelijker de limiet van de auto opzoeken.” Nederlands succes
In de eerste jaren werden successen geboekt door Chris van der Drift en Ho-Pin Tung. Van der Drift eindigde als beste debutant in de Duitse klasse in 2004, terwijl Tung de eerste editie van de Aziatische Formule BMW op zijn naam schreef. “Formule BMW was het eerste kampioenschap dat ik won”, vertelt Tung. De Nederlandse Chinees hecht veel waarde aan dit kampioenschap. “Omdat de klasse door een fabrikant wordt ondersteund, is de organisatie erg strak en zijn de evenementen mooi. Dat geeft je als jonge coureur de gelegenheid om jezelf in de kijker te rijden.” Het winnen van veel races en uiteindelijk het kampioenschap werd beloond. “Mijn prestaties was BMW opgevallen en daardoor kreeg ik een kennismakingtest aangeboden met BMW.WilliamsF1”, vervolgt Tung. “Dit was mijn eerste ervaring met een Formule 1-auto! Toen wist ik het helemaal zeker: ‘Dit is wat ik wil’. En dat heeft me nog meer gemotiveerd om door te blijven vechten om mijn doel te bereiken.” Meer recent rijdt Robin Frijns in de schijnwerpers. In 2008 werd de achttienjarige coureur uitgenodigd om een Formule BMW-auto te testen. Dat verliep zo goed, dat hij ook een poging mocht wagen zich te kwalificeren voor een beurs van 75.000 euro. Zo gezegd, zo gedaan en Frijns begon zijn autosportavontuur. In zijn eerste jaar eindigde hij als beste nieuwkomer en derde in de eindstand. “Dat is een goede prestatie voor een ‘rookie’ en dat komt zelden voor”, zegt Frijns. “Dit jaar wil ik kampioen worden en daar gaan we volledig voor. We zijn niet tevreden met de tweede plaats.” Dit seizoen neemt Robin Frijns het op tegen andere grote talenten waaronder Jack Harvey, Carlos Sainz junior en Timmy Hansen. Harvey maakt deel uit van het McLaren Young Driver Programme. Sainz junior, zoon van voormalig Wereldkampioen Rally Carlos Sainz, stond in Spanje al op het podium en Hansen is een karttalent uit Zweden. Daarnaast maakt de Nederlander Hannes van Asseldonk zijn debuut in de autosport. Hij is teamgenoot van Frijns. De Formula BMW Europe maakt in het weekend van 6 juni een uitstapje naar Circuit Park Zandvoort om te racen in het voorprogramma van de Masters of Formula 3.