Team Frankrijk kan opnieuw twee zeges bij laten schrijven na een ’zondagje racen’ in Maleisië. Nummer zeven en acht alweer. Maar dat betekent niet dat het net zo makkelijk gaat als eerder dit seizoen. Jos Verstappen beleeft opnieuw een dag met twee gezichten: P5 en P16. Het duurt tot de laatste ronde van de race voordat Alexandre Premat de leiding in handen kan nemen. Lange tijd is het Neel Jani die namens Zwitserland aan de leiding gaat, maar de race duurt voor hem net even iets te lang. Dat het zolang duurt voordat Premat leidt heeft alles te maken met het begin van de race. Bij de start komt Frankrijk in het gedrang terecht, waardoor het terugvalt tot achter Engeland. De Zwitsers trekken zich hier niets van aan en gaan er als de spreekwoordelijke haas vandoor.

Er ontstaat een schitterend gevecht tussen Kerr en Premat. Bij het ingaan van bocht 1 passeert Premat Kerr, maar de Engelsman vecht zich terug in bocht 2. In de vierde bocht raken de beide auto’s elkaar zonder dat er schade wordt gereden. Het duurt uiteindelijk tot de elfde bocht voordat Frankrijk Engeland ’definitief’ is gepasseerd.

Op naar Zwitserland dus. Premat zet zijn ambities kracht bij door zeer snelle rondetijden op de klokken te toveren. In de laatste ronde is het dan zover: opnieuw rijdt Frankrijk in bocht 2 zij aan zij met een concurrent. Het duurt ruim twee bochten voordat Premat ook Jani terugverwijst. Robbie Kerr finisht als derde, voor Nelson Piquet junior en Jos Verstappen.

,,Bij de start was ik in gevecht met Nieuw-Zeeland, waardoor ik wat naar buiten werd gedrukt. Tegen het einde van de eerste ronde slaagde ik er wel in Ierland voorbij te gaan", vertelt de Nederlander per telefoon aan zijn eigen website. ,,Nieuw-Zeeland remde daarna iets te laat en probeerde me te blokken, dankzij mijn powerboost kon ik er toch voorbij gaan. Toen lag ik vijfde en daar bleef het ook bij."

De verwachtingen zijn hooggespannen bij Nederland voorafgaand aan de feature race. Er wordt gehoopt op een podiumplek, ijdele hoop zo blijkt al snel. Bij de start komt Verstappen opnieuw niet weg, hetzelfde probleem als in Portugal speelt hem wederom parten. ,,Dit is balen, iets anders kan ik er niet van maken", luidt zijn veelzeggende reactie. Ook Brazilië komt net als Verstappen niet weg, het lijkt een herhaling van de start op Estoril.

Frankrijk kent geen problemen en dat is de sleutel tot succes. Helemaal omdat Engeland en Zwitserland door geknoei in de pit tijd verliezen. Teveel tijd om het de Fransen nog moeilijk te kunnen maken. En dus mag Frankrijk voor de achtste keer dit seizoen de hoogste trede van het podium beklimmen.

In een race die bolstaat van de gevechten komt er zowaar opnieuw geen safetycar aan te pas, iets wat dit seizoen nog niet veel voorgekomen is in de A1GP-races. Het is zelfs de eerste keer dit seizoen dat er op de zondagmiddag helemaal geen beroep wordt gedaan op de safetycar. En dat ondanks verschillende gevechten: China en Portugal hebben het vooral met elkaar aan de stok, evenals Pakistan en India. China en Pakistan vallen uit, Portugal kan nog wel door. India wordt later gediskwalificeerd omdat ze aangeduwd werden.

Dat er ook ingehaald kan worden zonder brokken te maken bewijzen de coureurs die het gemiddelde niveau van de serie ontstijgen. Neel Jani en Robbie Kerr gunnen elkaar het licht in de ogen, wat resulteert in het feit dat Zwitserland Engeland in weet te halen. Voor Jos Verstappen zit er niet al te veel in, door het gebrek aan een neutralisatie kan hij niet al te ver naar voren komen. Zijn hoogste positie is P12, maar dan moet hij nog naar binnen. Nadat hij nog een gevecht levert met Ierland finisht de oranje bolide op de zestiende stek. Schrale troost voor ’Jos the Boss’ is dat hij de snelste ronde van de race rijdt. Een extra punt levert het niet op, Frankrijk zette in de eerste race van de dag een snellere rondetijd op de klokken.

Vlak voordat het in de slotfase van de race lichtjes begint te regenen slaagt Brazilië er nog in de Australiërs het laatste puntje af te snoepen. Het speelt zich allemaal af op grote achterstand van de Fransen, die inmiddels alweer acht achtereenvolgende overwinningen hebben gescoord. Dat ze ruim aan de leiding van het kampioenschap gaan mag inmiddels een understatement genoemd worden.

Jos Verstappen vindt dat er snel een oplossing gevonden moet worden voor de startproblemen. ,,Aan wielspin heb je niks, dus probeer je met zo min mogelijk wielspin te vertrekken. Tegelijkertijd wil je ook niet dat de motor afslaat dus ga je met de koppeling slippen. Precies tegen de toerenbegrenzer aan, maar die is zo gevoelig dat deze er bij het minste of geringste voor zorgt dat de wagen afslaat. Dit moeten we snel op zien te lossen."

KVN