Frijns is gelukkig bij Audi: ‘Waardering, plezier en respect: dat miste ik in de Formule 1’
FIA Formula E
André Venema
20 juli 2019
Drie jaar lang rammelde hij aan de poort van de Formule 1, mocht Robin Frijns als testrijder aan het grote werk ruiken, maar meer ook niet. Hij nam de wijk naar de GT’s, de DTM en Formule E, en vond er wat hij miste in de koningsklasse. “De Formule 1 is een wereld van loze beloftes.”
Een jongensdroom, dat was rijden in de Formule 1 voor Robin Frijns. Met een carrière die zich in de opstapklassen voltrok als jongensboek, leek de droom tussen 2012 en 2014 werkelijkheid te kunnen worden, maar de realiteit pakte anders uit. Nooit stond Frijns in de Formule 1 aan de start. Het bleef bij testen, en een handvol gebroken beloftes.
“Ik voelde mij daar zo ongelukkig, werd niet gewaardeerd omdat het geen eerlijke wereld is”, zegt hij over zijn tijd aan de rand van de Formule 1.
Bij Sauber leek hij voor 2014 aanspraak te maken op een racezitje, nadat hij in 2013 imponeerde tijdens een test op Silverstone. “Nico Hülkenberg kwam niet aan mijn tijd”, weet hij nog. “De engineers waren heel enthousiast over mijn tijden en feedback.” Maar: zij hadden het niet voor het zeggen, dat had teambaas Monisha Kaltenborn. “Toen ik thuiskwam, belde ze op dat ze toch een ander hadden gekozen. Ik weet niet eens meer wat het excuus was.”
Bij Caterham leidde een jaar als testrijder ook niet tot meer. “Toen dat mislukte, had ik het helemaal gehad. Formule 1 is een wereld van loze beloftes.”
Vijf jaar later staat de carrière van Frijns er heel anders voor. Hij heeft titels in de GT-racerij gewonnen, is aan zijn tweede DTM-seizoen bezig en had dit jaar, met wat meer geluk, kunnen meedoen om de titel in de Formule E, al gaf de Limburger alsnog een mooi visitekaartje af met de zege in de seizoensfinale in New York.
In de DTM rijdt hij voor Audi, in de Formule E voor Envision Virgin, een Audi-partner. Frijns is een gerespecteerd ‘familielid’, zoals dat heet, van de Duitse fabrikant. “Ik heb weer plezier in het rijden, voel me gerespecteerd bij Audi. Dat miste ik allemaal in de Formule 1.”
Na de Formule E in New York, wacht dit weekend het DTM-weekend op Nederlands grondgebied in Assen. “Lekker dichtbij”, vergeleken met het globetrotten naar wereldsteden voor de Formule E, “Ik kan er met de auto naartoe.”
In de nieuwste editie van FORMULE 1, nr. 11, volgen we Robin Frijns op de voet gedurende zijn vijf dagen in New York bij de Formule E-finale – waar hij de overwinning pakte. “Ik heb veel pech gehad dit jaar, anders had ik hier nog voor de titel gereden.” FORMULE 1 nr. 11 is nu in de winkel te koop of hier te bestellen.