Fry neemt het op voor Button
Jenson Button scoorde punten in Australië. Minstens een 8,5 op de schaal van Tom Coronel. Het zijn alleen niet de punten waar hij op zit te wachten. Teambaas Nick Fry neemt het voor hem op, hij legt de schuld van zijn tegenvallende racesnelheid bij koude voorbanden. Het is een veelgehoord excuus na de Grand Prix van Australië, dat de banden maar niet warm wilden worden. Honda was zich tijdens het wintertesten al van deze problemen bewust. Alleen had de renstal er in vergelijking met de rivalen in Melbourne net even meer last van. Vandaar dat Fernando Alonso Button bij de herstart in kon halen, Button kwam amper op snelheid toen de safetycar naar binnen ging.
,,Het probleem ontstond in feite achter de safetycar. Jenson slaagde er niet in om zijn banden op te warmen. De achterbanden zijn het probleem niet, door een beetje te spinnen worden die wel warm. Op de voorbanden kun je eigenlijk geen invloed uitoefenen”, vertelt Fry na de race aan Formule 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper.
Fry legt de schuld van Buttons tegenvallende herstarts niet bij de coureur zelf. Hij heeft juist begrip voor de situatie waarin ´Jense´ verkeerde. ,,Er waren zoveel safetycar-situaties en hij kon niks tegen de andere coureurs beginnen. Telkens werd hij ingehaald. Dit probleem moeten we oplossen, dat is overduidelijk.”
Weer is het Button niet gegund om zijn eerste zege te scoren. Opnieuw overheerst de teleurstelling. ,,Hier worden we niet vrolijk van, want in de kwalificatie gaat het juist zo goed. Nu in de race nog. Misschien dat het ermee te maken had dat onze Michelin-band iets afweek van die van de concurrenten.”
Het spectaculaire einde van Buttons race, met het motordefect, zorgde voor een controversiële beslissing. Die binnen een mum van tijd werd gemaakt. Button werd te kennen gegeven dat hij voor de finish moest remmen, zodat hij officieel gezien als uitvaller in de boeken zou gaan. Zo hoeft hij in Imola geen tien startplekken in te leveren.
Over drie weken moet blijken of het een goede beslissing was, want de druk staat er nu vol op. De Engelsman is het aan zijn stand verplicht om minimaal drie punten te scoren. ,,Een moeilijke beslissing, gebaseerd op vrij weinig informatie”, erkent de teamleider. ,,De guys weten wat er van ze gevraagd wordt en ze doen hun werk goed. Thuis voor de televisie lijkt het alsof we een blunder begaan, maar op de pitmuur liggen de zaken toch anders.”
,,Het probleem ontstond in feite achter de safetycar. Jenson slaagde er niet in om zijn banden op te warmen. De achterbanden zijn het probleem niet, door een beetje te spinnen worden die wel warm. Op de voorbanden kun je eigenlijk geen invloed uitoefenen”, vertelt Fry na de race aan Formule 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper.
Fry legt de schuld van Buttons tegenvallende herstarts niet bij de coureur zelf. Hij heeft juist begrip voor de situatie waarin ´Jense´ verkeerde. ,,Er waren zoveel safetycar-situaties en hij kon niks tegen de andere coureurs beginnen. Telkens werd hij ingehaald. Dit probleem moeten we oplossen, dat is overduidelijk.”
Weer is het Button niet gegund om zijn eerste zege te scoren. Opnieuw overheerst de teleurstelling. ,,Hier worden we niet vrolijk van, want in de kwalificatie gaat het juist zo goed. Nu in de race nog. Misschien dat het ermee te maken had dat onze Michelin-band iets afweek van die van de concurrenten.”
Het spectaculaire einde van Buttons race, met het motordefect, zorgde voor een controversiële beslissing. Die binnen een mum van tijd werd gemaakt. Button werd te kennen gegeven dat hij voor de finish moest remmen, zodat hij officieel gezien als uitvaller in de boeken zou gaan. Zo hoeft hij in Imola geen tien startplekken in te leveren.
Over drie weken moet blijken of het een goede beslissing was, want de druk staat er nu vol op. De Engelsman is het aan zijn stand verplicht om minimaal drie punten te scoren. ,,Een moeilijke beslissing, gebaseerd op vrij weinig informatie”, erkent de teamleider. ,,De guys weten wat er van ze gevraagd wordt en ze doen hun werk goed. Thuis voor de televisie lijkt het alsof we een blunder begaan, maar op de pitmuur liggen de zaken toch anders.”