Gaan we racen in Melbourne, of maakt de Formule 1 toch nog rechtsomkeert om onverrichter zake aan de lange terugreis uit Australië te beginnen? De mogelijke scenario’s op een rijtje, inclusief antwoord op andere coronavirus-vragen.
Dit artikel is verschenen voor McLaren bekendmaakte niet mee te doen aan de Grand Prix van Australië. Dit artikel is daarna aangepast.Lees hier meer: McLaren niet aan de start na positieve test teamlid voor coronavirus.
Er wordt niet geracet
Het meest waarschijnlijke scenario – nu McLaren bekend heeft gemaakt niet te racen. The show must go on was lange tijd het mantra, maar nu McLaren zich terugtrekt, is het doorgaan van de race in één klap zéér twijfelachtig. Zeker omdat Ross Brawn, sportief directeur van de Formule 1, eerder heeft verklaard dat er niet wordt geracet als er ook maar één team ontbreekt. Nou ontbreekt McLaren technisch gezien niet (het team is immers in Australië) en kiest het er zelf voor niet mee te doen, maar waarschijnlijk had ook hij toen hij dat desgevraagd zei niet verwacht dat een team zich eenmaal ter plaatse nog zou terugtrekken. Daarbij benadrukt McLaren ook uit veiligheid voor de rest niet mee te doen. Nu vaststaat dat Formule 1 rechtstreeks getroffen is door het coronavirus, zal de aandacht er sowieso in de eerste plaats naar uitgaan of er andere besmettingen zijn in de paddock en of de veiligheid van ander F1-personeel – van coureurs tot circuitmedewerkers en journalisten – gegarandeerd kan worden. Zeker geen zekerheid, maar wel de prioriteit. “De veiligheid van de fans, teams en alle medewerkers staat voorop”, zegt de Formule 1, terwijl de sport aangeeft na te denken over volgende stappen. Racen? Dat staat even niet op één in de Formule 1. En zou het überhaupt verantwoord of verkoopbaar zijn? Lees ook: Hamilton verbaasd dat Formule 1 doorgaat: ‘Geld regeert’Er wordt zonder publiek geracet
“Een race zonder publiek? Geen kans”, stelde organisator Andrew Westacott onomwonden op radiozender SEN. Maar ja, dat was drie dagen geleden… Toch zijn de Aussies, sportgek als ze zijn, minder ver met het bannen van het publiek dan in Europa. Zo was is het ook nog altijd het plan de eerste speelronde van de immens populaire Australian Football League (die de donderdag na de Grand Prix aftrapt) ‘gewoon’ met publiek erbij te laten plaatsvinden. Een belangrijke opmerking is wel dat de AFL zal inbinden als de overheid massa-bijeenkomsten verbiedt. Iets waartoe de Labor-partij al heeft opgeroepen. Een roep die, zeker nu de Grand Prix op losse schroeven staat, ongetwijfeld meer en meer gehoor zal vinden. En dan mogelijk eerst de Formule 1-wedstrijd in het volgepakte Albert Park zal raken.De race gaat tóch door
Vóór donderdagmiddag nog de meest waarschijnlijke optie, inmiddels moeilijk voor te stellen. Lang werd het ‘alle seinen staan op groen’-narratief hardop gebezigd door zowel de race-organisatie als Formule 1 zelf. Gesterkt door het feit het aantal coronavirus-gevallen in Australië weliswaar toeneemt, maar op wereldwijde schaal beperkt is. (De teller staat op 156, stukken lager dan in bijvoorbeeld Nederland.) En door de ‘wetenschappelijke maatregelen’ die in de Formule 1 genomen zijn. Een belangrijke bijkomende reden om door te drukken is dat de deelstaat Victoria de inkomsten uit toerisme hard nodig heeft. Zeker na de bosbranden eerder dit jaar. Aan de race annuleren hangt daarnaast een stevig prijskaartje van (met race fee en kaartverkoop samen) nét onder de honderd miljoen dollar. Australische dollars, weliswaar, maar nog steeds 57 miljoen euro. Niet racen, kost bovendien ook de Formule 1 inkomsten. En we zijn er nu toch… Rest de vraag, als er tóch geracet wordt, of de wedstrijd meetelt voor het WK. Op basis van Brawns uitspraken, zou je zeggen van niet. Lees ook: Liveblog: Coureurs in de ban van coronavirus: ‘Moeten de FIA en F1 vertrouwen’ Hoe zit het met die coronagevallen in de paddock?Er zijn vijf teamleden op getest: vier van Haas en één van McLaren. Die van Haas zijn allemaal gezond verklaard; zij hebben geen corona. De McLaren-medewerker wél. Wat doet de sport qua maatregelen?
Er is een corona unit die zich over de kwestie buigt. Op elk circuit zijn medische specialisten om teams en paddockpersoneel indien nodig bij te staan. Ook op vliegvelden zijn dergelijke ‘supportteams’ aanwezig. In de paddock geldt: geen handen schudden, wél handen wassen en afstand houden. Mogelijk volgen nu nog extra maatregelen. Helpt dat?
Mwoah. Veel maatregelen lijken halfslachtig. Fans en journalisten houden afstand van coureurs, maar bijvoorbeeld Renault-teambaas Cyril Abiteboul zat woensdag ‘gewoon’ in een kleine ruimte voor een persconferentie met journalisten. En hij staat weer in contact met de coureurs. Net als veel ander teampersoneel dat niet ‘beschermd’ wordt. Het is dus te hopen dat het isolement waar de McLaren-medewerker al vroeg in werd geplaatst, op tijd kwam. Wat is de economische schade?
De reputatieschade is in elk geval groot. Zeker omdat andere sporten wel pro-actief zijn geweest. Al komt de Formule 1 dat wel weer te boven. Financieel? Het aandeel ‘Formule 1’ is in een maand tijd van 44 US dollar en een beetje naar 27 nogwat gekelderd (op moment van schrijven). Dat is dus hard gegaan. Om nog maar te zwijgen over de extra kosten. Een mogelijk grote strop volgt als races inderdaad worden geannuleerd: wie betaalt de rekening dan? Of wordt het een (dure) verzekeringskwestie? Dit speelt uiteraard mee op de achtergrond. Gaan we nog naar Bahrein en Vietnam?
Dat is zeer onzeker. De verwachting was zo’n 24 uur geleden dat Formule 1-topman Chase Carey er zich binnen 48 uur over zou uitspreken, dus geef het nog een dag. Logistiek belooft het een flinke legpuzzel te worden. Naarmate de situatie wereldwijd verergert, wordt doorgaan er voor de Formule 1 niet makkelijker op. Zeker niet nu het rondreizende circus het virus mogelijk zelf ronddraagt. Lees ook: Kritiek vanwege lauwe reactie op coronavirus? ‘De F1 leeft toch een beetje in z’n eigen wereld’