Geduld is op bij Ferrari-baas
Sutton Images
Sandor van Es
9 september 2016
De derde plaats in Monza kan niet verhullen dat het nog steeds crisis is bij Ferrari. Ondanks dat Vettel en Räikkönen te pas en te onpas over verbetering spreken, is grote baas Sergio Marchionne onverbiddelijk: “We hebben gefaald.”
Ferrari, in 2015 best of the rest, moest het dominante Mercedes dit jaar het vuur aan de schenen gaan leggen. “We willen vanaf Australië gelijk het te kloppen team zijn”, zei Ferrari-president Sergio Marchionne voorafgaand aan het seizoen.
Sinds 2007 hunkert de Scuderia naar een wereldtitel. Of in elk geval willen de Italianen daar om kunnen strijden. Echt meedoen om de overwinningen zit er echter ook dit jaar nauwelijks in. Niet alleen heeft Mercedes nog steeds een voorspong, Ferrari is inmiddels ook nog eens bijgehaald door Red Bull.
Het probleem zit hem in de doorontwikkeling van de SF16-H. De technici worstelen ermee om de auto voldoende downforce te laten genereren, en op Monza zijn inmiddels de laatste tokens voor de motor gebruikt. Ook die troefkaart is dus uitgespeeld. Het helpt daarbij niet dat Ferrari deze zomer afscheid moest nemen van de man die de aerodynamische ontwikkeling van de auto overzag, technisch directeur James Allison.
Marchionne kwam in Monza hoogstpersoonlijk de boel op scherp zetten. “We hebben gefaald en onze doelstellingen niet gehaald. Het heeft geen zin onze prestaties goed te praten, de wagen is gewoon niet goed genoeg en we hebben ons onvoldoende kunnen ontwikkelen.”
De topman creëert met zijn uitspraken in de Italiaanse pers alleen nog maar meer onrust. Er gaan na dit seizoen koppen rollen, zo waarschuwt hij. “We hebben wijzigingen doorgevoerd in de top van Ferrari. Ik ben ervan overtuigd dat we nu de juiste mensen hebben om de oude glorie te herstellen.” Namen noemt Marchionne niet. “We maken het seizoen af met de huidige mensen en zullen proberen er nog wat van te maken. In 2017 beginnen we opnieuw.”
Lees het uitgebreide Ferrari-verhaal in de nieuwste editie van Formule 1. Met daarin ook alles over de controverse rond Max Verstappen, de titelstrijd die weer open ligt, het afscheid van Massa en Button en de promotie van Stoffel Vandoorne. Formule 1 editie 13 ligt nu in de winkel. Je kunt ‘m ook hier bestellen.
Lees het uitgebreide Ferrari-verhaal in de nieuwste editie van Formule 1. Met daarin ook alles over de controverse rond Max Verstappen, de titelstrijd die weer open ligt, het afscheid van Massa en Button en de promotie van Stoffel Vandoorne. Formule 1 editie 13 ligt nu in de winkel. Je kunt ‘m ook hier bestellen.
Gerelateerd nieuws
Waarom krijgt Hamilton geen Ferrari-test in Abu Dhabi? ‘Gaat niet werken’
22 november 2024 08:30 - Nieuws
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas