Honda mag dan wel als motorleverancier terugkeren nu de Formule 1 het nieuwe V6-tijdperk ingaat, maar haar voormalige rivalen BMW en Toyota hebben aangegeven niets voor een comeback te voelen.

Honda verliet de Formule 1 eind 2008, maar keert in 2015 terug als motorleverancier. De Japanse autofabrikant doet dat omdat het de nieuwe motorformule die een jaar eerder wordt ingevoerd – als de 1.6 liter V6-motoren hun entree maken – ‘aantrekkelijk en uitdagend’ vindt aangezien ze ‘racen op topniveau combineren met milieubewuste technologie’.

Waar Honda door de reglementswijzigingen overstag is gegaan, voelen haar voormalige rivalen BMW en Toyota op het moment echter niets voor een terugkeer.

BMW
BMW – dat in 2009 de stekker uit haar Formule 1-project trok, nadat het in 2000 haar intrede had gedaan als motorleverancier en in 2006 haar eigen team was begonnen door Sauber over te nemem  – laat bij monde van motorsportchef Jens Marquardt weten geen oren te hebben naar een nieuw avontuur in de koningsklasse.

“We hebben het al druk genoeg met onze huidige programma’s in de DTM, GT-racerij en de American Le Mans Series, dus we hebben totaal geen plannen om daarnaast nog in een andere klasse aan de slag te gaan”, vertelt Marquardt aan Autosport.

“We hebben eind 2009 bovendien een bewuste keuze gemaakt om ons Formule 1-project te beëindigen en ons op andere kampioenschappen te richten”, benadrukt Marquardt. “Dat Honda terugkeert nu de Formule 1 een nieuw motorreglement gaat invoeren dat goed bij hun merk past, is iets wat we voor kennisgeving aannemen, maar we doen daar dus verder niets mee.”

Toyota
Toyota voelt zich evenmin geroepen haar Formule 1-activiteiten nieuw leven in te blazen. “Wij werken niet aan een comeback in de Formule 1”, verklaart een woordvoerder tegenover F1Technical. “Hoewel er een aantal Formule 1-teams zijn die onze fabriek in Keulen gebruiken voor hun eigen ontwikkelingswerk, verrichten wij zelf geen werkzaamheden die betrekking hebben op de Formule 1.”