Om de kosten verder te besparen, zal er volgend jaar geen tussentijdse testsesie meer gehouden worden tijdens het seizoen. Daarnaast blijft het aantal wintertests beperkt tot drie.

Begin 2009 is er een testverbod ingevoerd in de Formule 1. In dat jaar en in 2010 en 2011 werd er conform dit verbod vervolgens niet meer getest tijdens het lopende seizoen en werden er alleen voor de aftrap van het Formule 1-jaar nog een aantal wintertests afgewerkt.

Met ingang van 2012 zijn de testregels echter enigszins veranderd. Voor dit jaar stonden oorspronkelijk vier wintertests ingeroosterd, maar werd besloten om één van deze vier testsessies naar later in het seizoen te verplaatsen. Gevolg hiervan was er nog maar drie wintertests werden gehouden en er tussen de Grote Prijzen van Bahrein en Spanje door nog getest werd op het Italiaanse Mugello.

Volgend jaar verdwijnt deze tussentijdse test echter weer, zo bericht Autosport nu. De Britse publicatie weet te melden dat de teams omwille van kostenbesparing hebben besloten de tussentijdse test na één jaar alweer te schrappen, waarbij het ook nog heeft meegespeeld dat een meerderheid van de teams eigenlijk vond dat de test niet zoveel toegevoegde waarde had.

Ondanks het verdwijnen van deze tussentijdse test, blijft het aantal wintertests echter onveranderd op drie staan. De teams hebben namelijk aangegeven aan twaalf testdagen genoeg te hebben om zich voor te bereiden op de eerste race.

Zoals het er nu voor staat, lijkt het er op dat de eerste van de drie wintertest van 5 t/m 8 februari gehouden zal worden in het Spaanse Jerez. Daarna wordt er twee keer vier dagen op het Circuit de Catalunya getest: van 19 t/m 22 februari en van 28 t/m 3 maart.

Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de eerste Grand Prix, traditioneel die van Australië, op 17 maart verreden zal worden. Mocht de datum van deze race nog veranderen, dan zal het testschema ook worden aangepast.

Al deze regels omtrent het (winter)testen staan verder los van de Young Driver Test die dient om coureurs zonder Formule 1-ervaring aan de koningsklasse te laten ruiken. Waar en wanneer deze rookietests gehouden moeten worden is dit jaar al een discussiepunt en is mede daarom ook voor volgend jaar nog een vraagteken.