Datum | Race |
3 april | Australië |
10 april | China |
24 april | Bahrein |
1 mei | Rusland |
15 mei | Spanje |
29 mei | Monaco |
12 juni | Canada |
26 juni | Engeland |
3 juli | Oostenrijk |
17 juli | Azerbeidzjan |
31 juli | Duitsland |
7 augustus | Hongarije |
28 augustus | België |
4 september | Italië |
18 september | Singapore |
25 september | Maleisië |
9 oktober | Japan |
23 oktober | Amerika |
30 oktober | Mexico |
13 november | Brazilië |
27 november | Abu Dhabi |
‘Gelekte racekalender 2016 niet definitief’
Daan de Geus
1 mei 2015
Formula One Management, de partij die de Formule 1 exploiteert, heeft middels een statement benadrukt dat de gelekte racekalender voor 2016 nog niet is goedgekeurd en dus niet definitief is.
Het Britse Autosport publiceerde eerder deze week een versie van hoe de Formule 1-kalender voor 2016 er wel eens uit zou kunnen zien, in navolging op het bericht dat de seizoensopener in Australië volgend jaar pas voor april ingeroosterd staat, in plaats van voor medio maart.
Gebaseerd op gesprekken met circuitbazen en anonieme bronnen stelde Autosport een conceptkalender op, welke blijkbaar dusdanig veel raakvlakken vertoont met de daadwerkelijke versie dat Formula One Management tot de conclusie is gekomen deze is uitgelekt.
“Het lijkt erop dat ons voorstel voor de racekalender van 2016 is uitgelekt”, meldt het Formula One Management via Formula1.com, in essentie bevestigend dat de door Autosport gepubliceerde kalender – in ieder geval in grote lijnen – overeenkomt met de opzet die bij FOM op kantoor ligt.
Opvallend aan de conceptkalender is dat seizoen 2016 inderdaad later begint, meer direct op elkaar volgende races kent, de zomerpauze van vier naar twee weken is ingekort en een aantal Grands Prix van plek zijn gewisseld.
Wat echter wordt benadrukt door het FOM, is dat deze ‘gelekte’ kalender ‘niet is goedgekeurd’ en daardoor dus ook nog niet definitief is. Op zich is dat laatste ook niet verrassend, aangezien de racekalender doorgaans pas later in het jaar door de autosportbond FIA geratificeerd wordt.
De conceptkalender volgens Autosport: