Gemengde gevoelens voor Coronel
Het zat Tom Coronel op het circuit van Valencia opnieuw niet mee. Niet alleen kwalificeerde hij zich teleurstellend als zeventiende, ook werd Coronel hardhandig uit beide races gekegeld. De onderlinge verschillen in het WTCC zijn momenteel bijzonder klein. De eerste negentien rijders zaten in de kwalificatie binnen een seconde van de man op pole. Heel verrassend was James Thompson (Alfa Romeo) de man in kwestie. Voor Tom Coronel viel de stuiver verkeerd en moest hij genoegen nemen met de zeventiende startplaats.
Beide keren kende de Seat-coureur een fantastische start, boekte veel plaatsen winst en deed volop mee voor een goede klassering. Maar spijtig genoeg werd hij in beide slotfases aangetikt en belandde in de achterste gelederen.
Coronel: ,,Kijkend naar het resultaat denk je dat ik een ontevreden mens zou zijn, maar het tegendeel is waar. Natuurlijk had ik hier graag met punten vandaan gegaan, maar de einduitslagen doen geen recht aan hoe het hier ging. Het leek wel of er een kruis op mijn achterbumper stond met de tekst ‘Raak mij hier!’”, relativeert Coronel de WTCC-races op Valencia.
Hij vervolgt: “In principe liep alles goed. Seat heeft het hier altijd goed voor elkaar en ik deed zeker mee. In de vrije trainingen reed ik binnen de top tien en zo begon ik aan de geklokte training. Nadat ik wat onvoorzichtig met de eerste twee setjes nieuwe banden was omgesprongen en door eigen fouten niet echt hoog stond, besloot ik op het laatst nog een derde setje te laten monteren."
,,In de slipstream van Jordi Gene reed ik voor mijn gevoel een fantastische ronde en dat hoorde ik ook van het team. De schrik was dan ook groot toen ik begreep dat ik met die ‘goede’ tijd zeventiende stond. Zeventiende, dat houd je toch niet voor mogelijk! Maar het geeft aan hoe competitief deze klasse op dit moment is. Ik had slecht zestiende van een seconde toegegeven op de man vooraan het veld en dan sta je zo ver naar achteren. Ik ken weinig klassen waar het zo spannend is.”
De start van de eerste race ging goed. Coronel reed elfde en alles ging prima tot hij achter Stefano D’Aste terecht kwam. ,,Die schoot niet echt op, waardoor er achter mij weer mensen aansloten. Echt mis ging het toen Hernandez voor ons spinde, waardoor D’Aste en ik er naast kwamen te staan. Farfus probeerde daar vervolgens nog langs te komen en beschadigde mijn voorwielophanging. Zo kwam er in de voorlaatste ronde een einde aan mijn race.”
Bij de tweede race kende Coronel opnieuw een superstart. ,,Door telkens de juiste lijnen te kiezen reed ik makkelijk naar voren. Daarna was er die eerste tik, waardoor ik de achterbumper verloor, maar ik kon verder. Halverwege de race werd de strijd heviger. Eerst was het Rob Huff, vervolgens Felix Porteiro en Tarquini die het op mijn plaats hadden gemunt en steeds later remden. Dat ging dus mis en waardoor mijn linker achterwielophanging het in de slotfase begaf. En hoewel de resultaten een ander beeld geven, heb ik toch twee hele leuk en spannende races gehad.” Uitslag race 1
1.James Thompson (Alfa Romeo)
14. Olivier Tielemans (Alfa Romeo)
21. Tom Coronel (SEAT) op 1 ronde. Uitslag race 2
1. James Thomson (Alfa Romeo)
11. Olivier Tielemans (Alfa Romeo)
25.Tom Coronel (SEAT) op 1 ronde LV
Bij de tweede race kende Coronel opnieuw een superstart. ,,Door telkens de juiste lijnen te kiezen reed ik makkelijk naar voren. Daarna was er die eerste tik, waardoor ik de achterbumper verloor, maar ik kon verder. Halverwege de race werd de strijd heviger. Eerst was het Rob Huff, vervolgens Felix Porteiro en Tarquini die het op mijn plaats hadden gemunt en steeds later remden. Dat ging dus mis en waardoor mijn linker achterwielophanging het in de slotfase begaf. En hoewel de resultaten een ander beeld geven, heb ik toch twee hele leuk en spannende races gehad.” Uitslag race 1
1.James Thompson (Alfa Romeo)
14. Olivier Tielemans (Alfa Romeo)
21. Tom Coronel (SEAT) op 1 ronde. Uitslag race 2
1. James Thomson (Alfa Romeo)
11. Olivier Tielemans (Alfa Romeo)
25.Tom Coronel (SEAT) op 1 ronde LV