Er duiken steeds meer berichten op dat er volgend seizoen mogelijk een nieuw team haar entree maakt in de Formule 1. Onder meer de invloed van Dome, Honda en Takuma Sato wordt genoemd. Voorlopig bestaat er echter nog veel onduidelijk over het team dat in 2006 haar debuut wil maken. Wel is het zo dat Takuma Sato een aanbod heeft gehad om voor het team te rijden. De Japanner rijdt nog twee races in dienst van BAR alvorens hij plaats moet maken voor Rubens Barrichello.

De Japanner bevestigt dat hij is benaderd door de nieuwe renstal. ,,Het is nog niet zeker dat dit nieuwe team gaat racen, maar ik heb een aanbod ontvangen. En aangezien ik niet van plan ben om de Formule 1 te verlaten, komt dit aanbod niet op een slecht moment", vertelt de 28-jarige coureur.

Ook Honda’s Hiroshi Oshima heeft de onderhandeling over de levering van Honda V8-motoren niet ontkend. ,,Bernie Ecclestone heeft het team zijn zegen gegeven en we onderzoeken nu de mogelijkheid om het team van motoren te voorzien. Dit is echter nog niet zeker en hetzelfde geldt voor de rijdersbezetting."

Het rare van het hele verhaal is dat dit nieuws zeer plotseling naar buiten komt. Er zijn de laatste tijd niet echt geruchten geweest dat er een nieuwe partij toe zou willen treden tot de Formule 1. Bovendien is niet officieel bekend van wie de plannen afkomstig zijn. Wel lijken deze uit een Oosterse hoek te komen, gezien de belangstelling voor Takuma Sato.

Daarom wordt al geopperd dat het mogelijk Dome is dat schuilgaat achter deze plannen, het bedrijf werkt al enige tijd nauw samen met Honda. Dome is in Nederland vooral bekend door het Racing For Holland-team van Jan Lammers, dat onder meer tijdens de 24 uur van Le Mans rijdt met Dome-bolides.

Op de website van het Japanse concern staat onder de kop ’tussen droom en realiteit’ het volgende te lezen: ,,Een entree in de F1 is niet zomaar meer een droom. Dit betekent niet dat we nu bezig zijn met het opzetten van een team, maar als er een goede kans komt om in de sport actief te worden, zullen we dit zeker overwegen."

Bovendien heeft de firma in 2000 een windtunnel laten bouwen waarin schaalmodellen van 1:2 kunnen worden getest. Dit dient als de basis voor de activiteiten in Europa. De tekst op de Japanse site vervolgt bij monde van president Minoru Hayashi:

,,Het is ons onmiddellijke doel om een betere reputatie en naamsbekendheid in Europa te vergaren. Om onze dromen te verwezenlijken, willen we steeds sneller en betere bolides bouwen. We voelen dat het niet zomaar wishful thinking is als het aankomt op F1-bolides uit de Dome-fabriek. We voelen ons behoorlijk comfortabel met de gedachte hieraan verder te kunnen werken, op de lijn tussen realiteit en droom."

Enkele weken geleden was er wat speculatie dat de Japanse Direvix-groep in gesprek was met McLaren over het opzetten van een tweede team. Er bestaat een kans dat deze groep opnieuw is betrokken bij de nieuwe geruchten, en dat ze nu met behulp van Honda voet aan de grond in de Formule 1 proberen te zetten. Een kleinere kans is er op een sprong naar de Formule 1 van Carlin Motorsport. Trevor Carlin maakte eerder dit seizoen enige tijd deel uit van Jordan/Midland, maar vertrok al na enkele maanden.

Aangezien de geruchten reppen over een geheel nieuw team, is het noodzakelijk dat het entreegeld van 48 miljoen dollar aan de Formule 1 over wordt gemaakt. Anders kan de renstal überhaupt niet meedoen. Een woordvoerder van de FIA heeft laten weten totaal geen problemen te hebben met de mogelijke komst van een nieuw team. ,,Uiteraard is dit nieuwe team van harte welkom."

KVN