Geschiedenis Racing Point: Nieuwe naam, hetzelfde team
Sutton Images
Vincent Malafronte
10 januari 2019
In aanloop naar het nieuwe seizoen duikt FORMULE 1 in het verleden van de tien teams van 2019. Vandaag is Racing Point aan de beurt, dat in naam een gloednieuw team is, maar de praktijk bewijst het tegendeel.
Het huidige Racing Point is terug te leiden naar Jordan, het team van Eddie Jordan. Die renstal treedt in 1991 toe tot de Formule 1, het jaar waarin het met een prachtige blauwgroene wagen Michael Schumacher laat debuteren in de Grand Prix van België.
De nieuwe eigenaar doopt Jordan om in Midland F1 Racing. Midland is geen succesverhaal: er wordt namelijk geen enkel punt gescoord. Midland verkoopt het team weer aan het Nederlandse Spyker, dat in 2007 verder gaat op dezelfde weg. Na nog een seizoen in de achterhoede wordt Spyker verkocht aan de Indiase zakenman Vijay Mallya. Hij doopt de renstal om tot Force India, waaronder de renstal vanaf 2008 op de circuits verschijnt. Na 2009 wordt de weg omhoog ingezet. Het team begint regelmatig punten te scoren en pakt telkens een zesde of zevende plek bij de constructeurs. Vanaf 2014 begint het echt te lopen. Force India scoort steeds vaker punten en pakt in 2015 de vijfde plek bij de constructeurs. Daarnaast wordt ook af en toe het podium gehaald. In 2016 stijgt het team naar de vierde plek en houdt dat vast in 2017, ondanks een beperkt budget. Force India geeft echter structureel meer uit dan er binnenkomt en gaat in 2018 failliet. Om het team van de ondergang te redden neemt een consortium onder leiding van Lawrence Stroll, vader van coureur Lance Stroll, het team na de Grand Prix van Hongarije over. De renstal verandert tevens zijn naam in ‘Racing Point’. Met de nieuwe naam, maar zonder de behaalde punten, maakt Racing Point 2018 af. Een zevende plek is het resultaat. Kan Racing Point (of hoe het dan heet) volgend jaar de vierde plek heroveren? Lees ook: Jaarrapport – Force India: doorstart kost punten, maar geeft leven
In de jaren negentig groeit Jordan uit tot een stabiele subtopper, die regelmatig punten scoort en incidenteel een podiumplek pakt. In 1998 pakt het team in Spa zijn eerste overwinning. Het hoogtepunt komt in 1999, wanneer Jordan als derde team eindigt en Heinz-Harald Frentzen zelfs tweede is bij de coureurs (na de diskwalificatie van Michael Schumacher).
Daarna zakt de formatie langzaam weg naar het middenveld. Een onverwachte overwinning van Giancarlo Fisichella in de Braziliaanse regen in 2003 is de laatste stuiptrekking van de voormalig subtopper. De derde plek in de Verenigde Staten in 2005 is zelfs helemaal niet representatief, want er gaan die dag maar zes wagens van start. Eddie Jordan weet genoeg en verkoopt zijn team in 2005 aan de Midland Group.
Namen carrouselDe nieuwe eigenaar doopt Jordan om in Midland F1 Racing. Midland is geen succesverhaal: er wordt namelijk geen enkel punt gescoord. Midland verkoopt het team weer aan het Nederlandse Spyker, dat in 2007 verder gaat op dezelfde weg. Na nog een seizoen in de achterhoede wordt Spyker verkocht aan de Indiase zakenman Vijay Mallya. Hij doopt de renstal om tot Force India, waaronder de renstal vanaf 2008 op de circuits verschijnt. Na 2009 wordt de weg omhoog ingezet. Het team begint regelmatig punten te scoren en pakt telkens een zesde of zevende plek bij de constructeurs. Vanaf 2014 begint het echt te lopen. Force India scoort steeds vaker punten en pakt in 2015 de vijfde plek bij de constructeurs. Daarnaast wordt ook af en toe het podium gehaald. In 2016 stijgt het team naar de vierde plek en houdt dat vast in 2017, ondanks een beperkt budget. Force India geeft echter structureel meer uit dan er binnenkomt en gaat in 2018 failliet. Om het team van de ondergang te redden neemt een consortium onder leiding van Lawrence Stroll, vader van coureur Lance Stroll, het team na de Grand Prix van Hongarije over. De renstal verandert tevens zijn naam in ‘Racing Point’. Met de nieuwe naam, maar zonder de behaalde punten, maakt Racing Point 2018 af. Een zevende plek is het resultaat. Kan Racing Point (of hoe het dan heet) volgend jaar de vierde plek heroveren? Lees ook: Jaarrapport – Force India: doorstart kost punten, maar geeft leven
Gerelateerd nieuws
Otmar Szafnauer moest salarissen uit eigen zak betalen: ‘Dat ging om miljoenen’
08 oktober 2024 14:00 - Nieuws
Auto na crash snel herstellen voor kwalificatie? Niet meer zo eenvoudig door nieuwe regels
18 juni 2020 16:05 - Nieuws
Technisch directeur Racing Point: ‘Er is niets over van de 2019-auto’
18 februari 2020 14:58 - Nieuws