
De eerste aanwezigheid van Red Bull is als sponsor van Sauber in de jaren negentig. © Sutton Images.
Het team dat nu bekend is als Red Bull begon ooit als Stewart Grand Prix. De renstal van drievoudig wereldkampioen Jackie Stewart en zoon Paul Stewart wordt in 1997 opgericht. Met coureurs als Rubens Barrichello, Jos Verstappen en Johnny Herbert wordt in drie jaar tijd een handjevol podiumplekken behaald, waarvan de overwinning van Herbert in Duitsland in 1999 de mooiste is. Stewart verkoop zijn team aan het einde van dat jaar aan motorleverancier Ford.

Jaguar weet nooit uit te groeien tot een belangrijke speler. © Sutton Images.

Vanaf 2010 begint het grote succes van Red Bull: vier maal achter elkaar beide titels. Hier wint Vettel in Abu Dhabi de eerste. © Sutton Images.
Op de basis die in 2009 wordt gezaaid, wordt vanaf 2010 geoogst. Vettel wordt wereldkampioen, Red Bull is het beste team. Dat kunstje wordt in 2011, 2012 en 2013 nog eens overgedaan. Vooral in 2013 is de Red Bull haast onverslaanbaar: Vettel wint de laatste negen races van dat seizoen allemaal. Belangrijke factor in het succes is de hand van topontwerper Adrian Newey. Hij weet de aerodynamica perfect op orde te krijgen, waardoor de wagen in de bochten op rails lijkt te liggen. De troef van Red Bull verhult direct ook de achilleshiel: de motor. Het blok van Renault dat achterin ligt is niet altijd het beste van het veld. Vooral wanneer vanaf 2014 de V6-turbomotor zijn intrede doet, slaat Renault de plank mis. Het sterke chassis van Red Bull zorgt ervoor dat de wagen in de jaren daarna toch nog tot de (sub)top behoort, maar het is ook duidelijk dat Red Bull met een betrouwbaardere en sterkere motor veel beter voor de dag kan komen. Reden voor Red Bull om vanaf 2019 te scheiden van Renault, over te stappen naar Honda en een nieuw hoofdstuk aan zijn geschiedenis toe te voegen. Lees ook: Jaarrapport – Red Bull: dagsucces hoogst haalbare

Max Verstappen in de Red Bull RB14, Japan 2018. © Sutton Images.