Zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher wordt deze week vijftig jaar. De Duitser reed meer dan 300 races en wisselde vele briljante momenten af met enkele niet zo chique manoeuvres. FORMULE 1 selecteerde een handvol momenten en blikt zo deze dagen terug op een roemruchte carrière.
Good Michael
Van de eerste zes races in 1998 wint McLaren er vijf: vier voor Mika Häkkinen, eenmaal David Coulthard. Michael Schumacher zegeviert weliswaar in Argentinië, maar met de Ferrari F300 heeft hij minder materiaal in handen dan zijn rivaal Häkkinen en diens teamgenoot Coulthard. Maar in de zomer keert het tij: Schumacher wint in Canada, Frankrijk en Engeland. Häkkinen stelt daar zeges in Duitsland en Oostenrijk tegenover, races waarin Schumacher slecht scoort.
Maar dan komt Hongarije. De McLarens vertrekken van de eerste rij en pakken de kop, voor Schumacher. Na zijn eerste stop ziet Schumacher ook nog Jacques Villeneuve voor zijn neus. Op de pitmuur wordt gerekend, en de sporen daarvan zijn terug te zien bij Schumachers tweede pitstop. Die duurt veel korter dan die van de beide McLarens.
Ferrari heeft besloten de tweestopstrategie te verruilen voor een driestopstrategie. De kortere tankstop stelt Schumacher in staat de McLaren en Villeneuve weer te passeren, maar hij moet wel nog een derde keer stoppen. Hij heeft negentien ronden om de vereiste voorsprong van 25 seconden op te bouwen die nodig is om een derde stop te maken zonder de leiding te verliezen. Het lukt: Schumacher pompt er kwalificatieronde na kwalificatieronde uit en wint met tien seconden voorsprong op Coulthard, terwijl Häkkinen in de slotfase terugvalt en zesde wordt. De titelstrijd is weer open.
Bad MichaelHet zit Schumacher niet mee in 2010, het eerste jaar van zijn rentree. Podiumplaatsen zijn buiten bereik en zelfs WK-punten zijn spaarzaam. Teamgenoot Nico Rosberg verpulvert de veteraan. In Hongarije laat Schumacher zien hoever hij bereid is te gaan voor een schamel WK-punt. Zijn voormalige teamgenoot Rubens Barrichello zit Schumacher op zijn hielen, en in de laatste bocht heeft de Williams de beste lijn. Barrichello stuurt zijn auto langszij, maar Schumacher knijpt de Braziliaan genadeloos af. Met een snelheid van boven de driehonderd kilometer per uur drukt hij Barrichello bijna de pitmuur in. Het had een ongeluk met catastrofale afloop kunnen zijn, maar het loopt net goed af. Barrichello is furieus: “Als hij eerder naar de hemel wil dan ik, dan kan dat. Maar ik wil niet mee”, briest de Braziliaan na afloop. “Je weet hoe Michael is, je praat met hem maar hij is altijd overtuigd van zijn gelijk.” De eerste reactie van Schumacher zelf is er niet één waar de spijt van afdruipt. “Iedereen weet dat ik geen cadeautjes weggeef. Ik maakte hem duidelijk dat als hij mij wilde inhalen hij dat aan de andere kant moest doen. Er er was kennelijk genoeg ruimte, want we hebben elkaar toch niet geraakt?” Om daar dubbelzinnig nog aan toe te voegen: “Er zijn bepaalde coureurs met bepaalde opvattingen, en dan is er Rubens.” Een dag later biedt Schumacher alsnog zijn excuses aan maar aan een straf ontkomt hij niet. Hij krijgt tien plaatsen straf voor de eerstvolgende Grand Prix.