Charles Leclerc heeft op het stratencircuit van Bakoe met een 1:41.218 de poleposition voor de Grand Prix van Azerbeidzjan veroverd. De Monegask pakt daarmee zijn tweede poleposition op rij, maar werd daarbij mede geholpen door een crash van Yuki Tsunoda en later Carlos Sainz, die als schrikreactie ook de bandenstapel lichtjes toucheerde. Door de vroegtijdige rode vlag kon niemand zich meer verbeteren, waardoor Max Verstappen als derde zal starten, achter Lewis Hamilton.
Q1 op het zonovergoten stratencircuit begint slecht voor Aston Martin. Lance Stroll duikt in zijn eerste vliegende ronde al in de bandenstapels bij bocht 15, waar Max Verstappen eerder vandaag ook al stond. Daardoor ligt de ophanging rechtsvoor aan diggelen en wordt de sessie korttijdig stilgelegd. Op dat moment heeft alleen Charles Leclerc zijn ronde weten te voltooien.
Niet veel later, maar wel lang genoeg voor wat meer getimede rondes, staat de volgende in nota bene diezelfde bandenstapels. Antonio Giovinazzi kan de hoeveelheid onderstuur in de Alfa Romeo niet opvangen en rijdt ook zijn ophanging kapot.
De resterende negen minuten van Q1 verlopen zonder onderbrekingen. Omdat er al twee zijn weggevallen gaat het onderaan dus in principe maar om drie plaatsen. Heel spannend is dat dus niet, want beide Haas-coureurs komen qua tempo gewoon niet in de buurt terwijl Nicholas Latifi op twee tienden Q2 misloopt.
(Tekst loopt door onder de foto)
Ricciardo crasht, spanning ongekend in Q2
In de tweede kwalificatiesessie is het al stukken spannender in de strijd om een plaatsje in de toptien. Coureurs van vijf verschillende teams staan na de eerste runs in de gevarenzone. Net als in Monaco stelt Daniel Ricciardo ook op het andere stratencircuit teleur. De Australiër staat dertiende als hij met slechts een minuut te gaan in bocht 3 crasht. De schade aan de oranje McLaren is groot. Door de rode vlag die hij daarmee veroorzaakt zien Sebastian Vettel, Esteban Ocon, Kimi Räikkönen George Russell hun kansen om te verbeteren in rook opgaan.
Noemenswaardig is het kleine verschil dat we in Q2 bovenaan de lijst vinden. De topzeven staat binnen twee tienden van elkaar, met Yuki Tsunoda als grote verrassing.
(Tekst loopt door onder de foto)
Leclerc pakt opnieuw pole
Toch wel verrassend is dat we in Q3 beide Mercedessen zien. Het team komt in de vrije trainingen totaal niet uit de verf, maar Valtteri Bottas en Lewis Hamilton redden het alsnog om in de toptien terecht te komen.
Na de eerste run zijn de verschillen groter dan in Q2. Leclerc is met zijn 1:41.218 ruim twee tienden sneller dan Hamilton -mede geholpen door een slipstream van zijn Finse teamgenoot- en Verstappen. Bottas kan niet in de buurt komen en is een volle seconde langzamer.
Beide Alpha Tauri’s rijden dan ‘out of sync’ van de rest waardoor ze vrij baan hebben. Dat helpt Pierre Gasly enorm, want hij springt dan naar de voorlopige vierde tijd.
Aangezien slipstream hier een groot voordeel biedt zien we in aanloop van de allerlaatste vliegende rondes het bekende verkeer door de straten met oude gebouwen. Bottas houdt een groep op, maar Leclerc besluit dan de Fin in te halen. Het ongeduld begint dan toe te nemen in de groep, waardoor het zich allemaal ophoopt richting bocht 16.
Als iedereen dan toch zijn vrije plek op de baan heeft gevonden gaat het voor de vierde keer vandaag fout. Tsunoda crasht in bocht 3 op dezelfde manier als Ricciardo. Uit schrik verremt Sainz zich volledig en glijdt dan ook tegen de bandenstapel aan.
De poleposition is dus opnieuw voor Leclerc. Hamilton zal achter de Ferrari starten en ziet titelconcurrent Verstappen in zijn spiegels. Gasly, Sainz, Norris, Pérez, Tsunoda, Alonso en Bottas completeren de toptien.