Lewis Hamilton heeft in een zeer spannende kwalificatie voor de Grand Prix van Emilia-Romagna de poleposition veroverd. Met een tijd van 1:14.411 was hij slechts 0.035 seconde sneller dan Sergio Pérez, die op zijn beurt teamgenoot Max Verstappen met een minimale marge te snel af was. Voor Yuki Tsunoda zat de kwalificatie er al na zes minuten op dankzij een flinke klapper.
Al zes minuten na de start van Q1, wanneer er slechts zes rondetijden op de tijdenlijst staan, wordt de sessie op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari stilgelegd. Yuki Tsunoda neemt veel snelheid mee in de Variante Alta, verliest de controle en glijdt met de Alpha Tauri de bandenstapels in. De Japanse rookie is in orde, maar de auto is met name aan de achterkant zwaar gehavend.
Na een korte onderbreking wordt Q1 weer hervat en het is dan snel duidelijk dat de track limits nog een belangrijke rol gaan spelen. Sergio Pérez, Pierre Gasly en Nicholas Latifi zien hun eerste rondetijden geschrapt worden voor het overschrijden van de track limits. George Russell weet dan op het nippertje door te gaan naar Q2, net als Latifi die de twaalfde tijd noteert in Q1. Het is voor het eerst sinds de Grand Prix van Hongarije 2020 dat beide Williamsen in Q2 staan. Beide Alfa Romeo’s en de Haas-coureurs redden het niet, evenals de eerder gecrashte Tsunoda.
(Tekst loopt door onder de foto)
Grote namen redden Q3 niet
In Q2 is het opnieuw een strategisch bandenspelletje, waarbij Mercedes en Max Verstappen beide beginnen met een run op de mediums. Pérez kiest voor de zachte band, maar kan dan niet de snelste tijd noteren. Die eer gaat verrassenderwijs naar Lando Norris. Wat ook opvalt is dat beide Williamsen het op de mediums proberen, waarbij Russell het in eerste instantie met de tiende tijd redt, maar moet toch noodgedwongen nog een run op de zachte band doen.
In de laatste run spant het erom voor een aantal grote namen, waaronder Carlos Sainz, Sebastian Vettel en Fernando Alonso. De drie coureurs stranden in Q2, maar zien allemaal wel hun teamgenoten doorgaan naar Q3. Russell en Latifi moeten genoegen nemen met de twaalfde en veertiende startplaats voor de race.
(Tekst loopt door onder de foto)
Onvoorspelbare Q3
De kleine marges in Q2 geven een voorproefje van de spannende strijd die in Q3 te wachten staat. Na de eerste run in Q3 bedraagt het verschil tussen de nummer één, Lewis Hamilton, en Max Verstappen slechts 0.091 seconde. Pérez en Norris volgen dan op een iets grotere afstand.
Voor Valtteri Bottas begint de laatste run niet veel beter dan zijn eerste run. De Fin is de gehele ronde een viertal tienden langzamer dan teamgenoot Hamilton, die zich in de laatste run ook niet veel verbetert. Even lijkt dan Norris de pole te kunnen pakken maar hij komt te kort en pakt de tweede tijd, al wordt die afgepakt door de wedstrijdleiding vanwege de track limits. Lewis Hamilton is uiteindelijk de snelste en pakt de pole, zijn 99ste van zijn carrière, al grijpen de Red Bulls nipt naast die pole. Met een verschil van slechts 0.035 en 0.087 seconde komen Pérez en Verstappen nog in de buurt, maar moeten zij genoegen nemen met die tweede en derde startplaats. Bottas stelt teleur met de achtste startplaats.
(Volledige uitslag onderaan het bericht)