Op het opdrogende Imola heeft Max Verstappen de zeer enerverende Grand Prix van Emilia-Romagna op zijn naam geschreven. Het was een waar spektakelstuk in Italië, waar de Nederlander een lange tijd Lewis Hamilton in de spiegels zag, maar de Brit raakte van de baan en reed zijn voorvleugel kapot, al kon hij zijn weg wel vervolgen en nog terugkomen tot de tweede plaats. Lando Norris mag als derde mee naar het podium wat een chaotische race was, die ook nog werd stilgelegd na een zware crash tussen Valtteri Bottas en George Russell.
Het is het hele weekend droog in Imola, maar met één uur te gaan voor de start van de race beginnen de eerste druppels te vallen op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Dat verandert voor een korte tijd in een hevige regenbui en het circuit is dan ook kletsnat. Althans, de eerste sector. De laatste sector is zo goed als droog, waardoor ook de bandenkeuze interessant wordt: zijn de intermediates voldoende, of moeten de blauwe fullwets er toch onder? Het zorgt ook voor de nodige problemen: Fernando Alonso toucheert de bandenstapels lichtjes, Valtteri Bottas hoort dat hij een lekke achterband heeft en de remmen van Lance Stroll vatten vlam.
Met de ingrediënten voor een regelrechte klassieker vertrekt Lewis Hamilton vanaf poleposition maar heeft Max Verstappen de beste start en gaat hij voorbij aan zijn titelconcurrent. De Brit moet dan noodgedwongen over de hoge, gele kerbstones rijden en rijdt daarbij schade aan zijn voorvleugel.
(Tekst loopt door onder de foto)
Chaotische start
Regen vraagt om chaos en die chaos is er ook in de eerste ronde: de safety car komt de baan op na een crash van Nicholas Latifi, die in de muur schiet na een touché met Nikita Mazepin. Achter de safety car gaat het dan fout voor Mick Schumacher, die op de fullwets in de muur spint bij het opwarmen van zijn banden en zijn voorvleugel kwijtraakt.
Verstappen moet dan flink verdedigen bij de herstart, maar opnieuw kan de Nederlander snel wegrijden van Hamilton. Pérez valt dan terug vanwege een stop/go-penalty voor het inhalen tijdens de safety car: hij spint achter de safety car en wil zijn positie terugpakken, maar dat komt hem dus duur te staan.
(Tekst loopt door onder de foto)
Opdrogende baan
De baan droogt dan steeds meer op, maar niemand durft vroeg het gokje te wagen. Dat gebeurt pas in ronde 22: Sebastian Vettel switcht naar de mediums. Het is dan nog flink glibberen en glijden voor de Duitser, die ook nog een stop/go-penalty krijgt omdat de banden er bij het vijfminutensignaal voor de start nog niet op de Aston Martin zaten.
Op die opdrogende baan krijgt Verstappen het steeds lastiger en komt Hamilton steeds dichter bij. Na 27 ronden duikt hij alsnog naar binnen voor de mediums, al meldt hij op de boordradio nog vóór die pitstop dat het nog niet droog genoeg is. Hamilton volgt een ronde later, maar de pitstop verloopt niet vlekkeloos en het gat bedraagt dan weer vijf seconden.
(Tekst loopt door onder de foto)
Zware crash Bottas en Russell, Verstappen wint
In ronde 31 van de 63 verandert het hele beeld van de race. Hamilton zit in de achtervolging bij Verstappen maar glijdt van de baan in bocht 7 en raakt de muur. Hij rijdt zijn voorvleugel kapot en verliest veel tijd in de grindbak. Kort daarna wordt de race onderbroken na een zeer zware crash tussen Bottas en Russell. De Williams-coureur probeert de Mercedes in te halen op het rechte stuk, raakt daarbij een nat stuk van het circuit en knalt op volle snelheid tegen Bottas aan. Beide auto’s zijn zwaar gehavend en er ligt ook veel rotzooi op de baan.
Na de onderbreking mag Verstappen het tempo bepalen, maar ook hij maakt een fout en spint, maar kan daarna alsnog wegrijden van Lando Norris en Charles Leclerc op de vrijwel volledig droge baan. Pérez spint dan in de Variante Villeneuve en valt terug tot de veertiende plaats. Hamilton baant zich ondertussen weer een weg naar voren.
Verstappen komt als eerste over de lijn en wint het zeer vermakelijke spektakelstuk. Hamilton kan ondanks zijn crash alsnog naar het podium na een flinke inhaalrace in de tweede helft van de race. De Mercedes-coureur blijft de leider in het kampioenschap dankzij het extra puntje voor de snelste raceronde. Norris kon in de slotfase de aanval van Hamilton niet afslaan, maar mag wel als derde naar het podium terwijl de Ferrari’s net buiten het bootje vallen.
Lees hier de volledige uitslag terug