De duizenden Tifosi langs Imola hadden op een groot Ferrari-feest gehoopt, maar keken toe hoe Red Bull met Max Verstappen en Sergio Pérez de één-twee pakte. Kampioenschapsleider Charles Leclerc zag een podiumplek in rook opgaan na een spin in de slotfase, waardoor Lando Norris plots op het podium kwam.
De baan lag er bij de start weer nat bij, al was de baan al deels wat opgedroogd. De slicks bleven daardoor in de garage en iedereen begon op de intermediates. Polesitter Max Verstappen had een prima start, dat kon niet gezegd worden van Charles Leclerc die terugviel tot de vierde plek, achter Sergio Pérez en Lando Norris. Voor de Tifosi was er opnieuw vroeg drama: Carlos Sainz kwam niet verder dan de tweede bocht na een tik van Daniel Ricciardo, waarna hij vaststond in de grindbak. Net als twee weken geleden kwam de safetycar de baan op voor de gestrande Sainz.
De herstart verliep perfect voor de Red Bull-coureurs, die direct een gat konden trekken naar Norris, die onder druk stond van Leclerc. De Monegask had niet lang nodig om de McLaren in te halen en de Tifosi weer wat om te juichen te geven. Fernando Alonso, die na Melbourne op meer geluk had gehoopt, zag zijn pechreeks voortgezet worden. Een stuk van zijn sidepod vloog eraf en het was meteen einde race voor de Spanjaard. In het middenveld zorgden Kevin Magnussen, George Russell en Valtteri Bottas voor de nodige actie om de vijfde plaats. Magnussen verdedigde voor wat hij waard was, maar moest de twee toch langs zich dulden.
(Tekst loopt door onder de foto)
Hamilton worstelt op P14
Pérez kon op de opdrogende baan het tempo van zijn teamgenoot niet bijbenen en zag Leclerc steeds groter worden in zijn spiegels. In ronde 19 besloot hij binnen te komen om als een van de eerste coureurs naar de slicks te gaan. Een ronde later volgden zijn teamgenoot en Leclerc voor een pitstop, die ook naar de mediums gingen. Pérez kwam achter Leclerc terecht, maar met meer temperatuur in de band was het geen lastige klus voor de Mexicaan om Leclerc in te halen.
Meer in het achterveld werd het toch al zware weekend voor Lewis Hamilton nog zwaarder. De Brit kon met zijn Mercedes geen stappen vooruit zetten en had zelfs moeite om voorbij de AlphaTauri van Pierre Gasly en de Williams van Alexander Albon te gaan, terwijl teamgenoot George Russell op de vijfde plek rondreed. In ronde 41 werd Hamilton zelfs op een ronde gezet door Verstappen, het gezicht van teambaas Toto Wolff sprak boekdelen.
(Tekst loopt door onder de foto)
Leclerc vergooit podium, Verstappen wint
In de slotfase besloot Leclerc, die weinig weerstand kon bieden aan de Red Bulls, om naar de zachte band te gaan voor de snelste raceronde. Met de marge die Red Bull had, reageerden zij door ook naar binnen te gaan voor de zachte band. Daardoor kon Leclerc wel weer aansluiten bij Pérez, die opnieuw in zijn spiegels moest kijken. Leclerc pushte hard, te hard: hij spinde de bandenstapels in bij Variante Alta en liep voorvleugelschade op. Een pitstop voor een nieuwe voorvleugel was daardoor noodzakelijk voor de Ferrari-coureur, die flink terugzakte.
Verstappen controleerde de vermakelijke race op Imola en bekroonde het sterke weekend met de maximale score voor de zege en de snelste raceronde. “Een zeer lovely zondag”, klonk Verstappen blij met op de boordradio. Pérez bezorgde Red Bull de één-twee op Italiaanse bodem, de eerste één-twee voor het team sinds 2016, waar de Tifosi genoegen moesten nemen met de zesde plek voor Leclerc. Dankzij de spin van de Monegask mocht Norris mee naar het podium, gevolgd door Russell, Bottas, Leclerc, Yuki Tsunoda, Sebastian Vettel, Magnussen en Lance Stroll.
Met zijn tweede plaats stijgt Verstappen naar de tweede plaats in het kampioenschap, waar hij nu op 59 punten staat. Kampioenschapsleider Leclerc ziet zijn voorsprong slinken, maar staat met 86 punten nog altijd bovenaan. Pérez pakt de derde plek van Russell met 54 punten.