Max Verstappen heeft in het bijzijn van tienduizenden Nederlandse fans opnieuw een zege gepakt op de Oostenrijkse Red Bull Ring. De Nederlander kon onbedreigd naar de zege rijden terwijl er achter hem genoeg gebeurde. Zo had teamgenoot Sergio Pérez een slechte dag met twee tijdstraffen terwijl grote titelconcurrent Lewis Hamilton vanwege schade terugviel van de tweede naar de vierde plaats. Lando Norris mocht na een sterke race alsnog mee naar het podium als nummer drie.
Verstappen heeft een goede start vanaf pole en weet Lando Norris van zich af te schudden. Daarachter moet nummer drie Sergio Pérez zich verdedigen tegen Lewis Hamilton, die snel zijn weg naar voren wil vinden. George Russell, een van de verrassingen van de zaterdag, kan zijn achtste startplaats niet vasthouden en valt al snel terug tot de twaalfde plaats. In die eerste ronde is het achterin ook duwen en trekken waarbij Esteban Ocon in de sandwich raakt met Mick Schumacher en Antonio Giovinazzi. De rechter voorwielophanging breekt daarbij af en dus eindigt een toch al desastreus weekend voor de Fransman al na drie bochten.
Omdat de Alpine op een gevaarlijke plek naast de baan staat komt de safetycar de baan op. Verstappen wacht heel lang bij de herstart waardoor Pérez de aanval kan inzetten bij Norris, maar de Mexicaan moet wijd in bocht 1 en even later in bocht 4 probeert hij het buitenom, maar wordt daar gedwongen wijd te gaan en valt na een uitstapje door de grindbak terug tot de tiende plaats. Daarmee valt ook de rugdekking voor Verstappen weg, al kan Norris zich ook nog goed meten tegen de beide Mercedes-coureurs.
(Tekst loopt door onder de foto)
Tijdstraf Norris
Terwijl Norris er alles aan doet om Hamilton achter zich te houden kan Verstappen zijn voorsprong uitbouwen. Bottas laat dan een gat vallen naar die twee. Na twintig ronden kan Hamilton eindelijk toeslaan bij Norris, die dan opmerkt dat de achterremmen van Hamilton in brand stonden. Slecht nieuws voor de McLaren-coureur is dat hij een tijdstraf krijgt van vijf seconden voor het van de baan duwen van Pérez. Kort daarna sluit Bottas weer aan bij de oranje McLaren.
De AlphaTauri’s, die op een keurige vijfde en zesde plaats rondrijden, zijn de eersten die een pitstop maken in ronde 13 en 14. In het middenveld dat daar dicht bij elkaar blijft verliest Pérez nog een plaatsje aan Charles Leclerc. Daniel Ricciardo, die een dramatische kwalificatie had, dringt aan bij Sebastian Vettel en kan, met wat hulp van DRS, de viervoudig wereldkampioen inhalen.
(Tekst loopt door onder de foto)
Schade voor Hamilton
Vooraan kan Verstappen de race met relatief gemak controleren. Hij houdt het gat naar nummer twee Hamilton rond de tien seconden. Nummer drie Norris komt na 31 ronden binnen voor zijn eerste pitstop en lost daar meteen de tijdstraf van vijf seconden in. Hij verliest daardoor die derde plaats aan Bottas, al is het verschil minimaal met drie seconden. Norris komt namelijk wel nog voor de neus van Leclerc op de baan, terwijl de Monegask nog geen pitstop heeft gemaakt.
Na 32 ronden is het de beurt aan Hamilton om een pitstop te maken. Hij stapt over van de mediums naar de harde band. Een ronde later volgt ook raceleider Verstappen, die dezelfde wissel maakt en zijn leiding niet uit handen geeft. Hij rijdt ook op de harde band weg van zijn titelrivaal, die een ruime marge naar zijn teamgenoot op de derde plaats heeft. Hamilton verliest dan veel snelheid: op de boordradio wordt hij geïnformeerd dat hij linksachter mogelijk wat schade heeft opgelopen. Dat is te zien in de rondetijden: de Brit moet tienden per ronde toelaten op Verstappen.
(Tekst loopt door onder de foto)
Pérez pakt tijdstraffen
Net over de helft van de race doet Pérez exact hetzelfde als dat Norris eerder in de race bij hem deed: Leclerc wordt van de baan geforceerd en moet ook door de grindbak. De Red Bull-coureur vroeg eerder nog om een straf voor Norris voor hetzelfde vergrijp, nu krijgt hij diezelfde straf van vijf seconden voor dit incident. Even later krijgt Pérez nóg een tijdstraf van vijf seconden, opnieuw vanwege het van de baan duwen van Leclerc.
Voor Bottas is het ook geen fijne middag. Hoewel hij richting zijn teamgenoot kan rijden krijgt hij op de boordradio teamorders om de Brit niet aan te vallen, wetende dat de WK-punten cruciaal zijn. Opvallend genoeg krijgt hij later toch wel te horen dat hij zijn teamgenoot mag aanvallen. Niet veel later moet Hamilton Bottas voorbij laten en komt daardoor in een kwetsbare positie aangezien Norris dicht achter de twee zit. Norris ruikt bloed, slaat zijn slag in bocht 5 en komt terug op podiumkoers.
Verstappen besluit met nog tien ronden te gaan toch nog een tweede pitstop te maken. Hij heeft wel al de snelste raceronde op zijn naam staan, maar kan op de mediums een grotere buffer bouwen, mochten andere coureurs dat puntje nog willen afpakken.
(Tekst loopt door onder de foto)
Verstappen met machtsvertoon naar zege
Na 71 ronden vliegt Verstappen over de finishlijn met een riante voorsprong van ruim 15 seconden. De tienduizenden oranjefans die zijn afgereisd naar Oostenrijk kunnen dus een feestje bouwen. Het is de derde zege op rij voor de Nederlander, de vijfde van het seizoen en zijn vijftiende zege in de Formule 1. Bottas sluit aan als tweede terwijl de sterke race van Norris beloond wordt met de derde plaats. Verstappens titelrivaal Hamilton valt buiten het podium met de vierde plaats. Sainz, Pérez, Ricciardo, Leclerc, Gasly en Alonso complementeren de top tien. Voor Sebastian Vettel komt in de laatste ronde nog een einde aan zijn race: Kimi Räikkönen stuurt bij de exit van bocht 4 naar rechts waar Vettel zit en dus eindigen de twee in de grindbak. De Fin kan de finish nog halen, Vettel kan zijn weg niet vervolgen.
Verstappen verlaat de Red Bull Ring met 26 punten, ook dankzij het extra punt voor de snelste raceronde, en breidt zijn leiding opnieuw uit. Omdat Hamilton met de vierde plaats slechts twaalf punten pakt bedraagt het gat tussen de twee nu 32 punten.
De volgende race is de Grand Prix van Groot-Brittannië, van 16 tot en met 18 juli. Dan zal voor het eerst de sprintkwalificatie getest worden.