Max Verstappen heeft de sprintrace op de Red Bull Ring op probleemloze wijze gewonnen. De Red Bull-coureur start daardoor vanaf de eerste plek én schrijft er acht punten bij, de Ferrari’s moesten na flink wat gebakkelei genoegen nemen met de tweede en derde plek. Sergio Pérez kwam na een inhaalrace als vijfde over de streep.
De 4,238 kilometer lange Red Bull Ring was het toneel van de tweede sprintrace van het seizoen nadat eerder dit jaar Imola al de eerste mocht organiseren. De race over een afstand van honderd kilometer, 24 ronden in dit geval, zou de startvolgorde voor de Grand Prix van Oostenrijk bepalen.
In de top tien waren er bij de start weinig verrassingen: iedereen koos voor de mediumband, de zachte band bleek dus een te grote gok over deze afstand. Voor Fernando Alonso was het een valse start: de Alpine-coureur stond op de grid nog op de krik en had zijn bandenwarmers om terwijl de opwarmronde begon, waardoor de Spanjaard zijn achtste startplek kon vergeten en vanuit de pits moest starten. Uiteindelijk verscheen hij niet aan de start vanwege problemen aan de auto. Omdat vervolgens Guanyu Zhou problemen had aan het einde van de opwarmronde, werd er nog een opwarmronde aan toegevoegd, wat ten koste ging van één raceronde.
Na alle hectiek ging het veld dan eindelijk los en was het direct Carlos Sainz die teamgenoot Charles Leclerc inhaalde terwijl polesitter Max Verstappen al een klein gaatje kon trekken. Sergio Pérez, die vanaf de dertiende plek moest komen, had een uitstekende openingsronde en lag al snel op de achtste plek. Voor Pierre Gasly was het een slechte start: de Fransman kwam in contact met de Mercedes van Lewis Hamilton, vloog even door de lucht en kon achteraan aansluiten.
(Tekst loopt door onder de foto)
Terwijl Verstappen verder aan de horizon verdween bleven de Ferrari-coureurs bakkeleien om de tweede plek, met Leclerc die een tijdje voor Sainz reed maar wel vol onder druk stond van de kersverse racewinnaar. Sainz probeerde het buitenom in bocht 4, maar de deur werd gesloten door de Monegask waarna het gat ineens een stuk groter was.
De strijd was ook heftig op de plekken 7, 8 en 9. Beide Haas-coureurs streden met elkaar terwijl Pérez zich ermee ging bemoeien. De Mexicaan zette eerst zijn Red Bull naast Mick Schumacher en een ronde later naast die van Kevin Magnussen, waarna hij richting de vijfde plek van Esteban Ocon kon rijden. Ook dat was, dankzij DRS, kinderspel voor Pérez.
De gaten vooraan bleven zo goed als hetzelfde waardoor het gevecht vooral om het laatste puntje, de achtste plek, ging tussen opnieuw de Haas-coureurs, maar nu ook met Lewis Hamilton. De Mercedes-coureur probeerde en probeerde, maar Schumacher maakte de Haas zo breed mogelijk waardoor ook Valtteri Bottas kon aansluiten. In ronde 21 van de 23 kon Hamilton dan eindelijk afrekenen met Schumacher om dat laatste punt op te eisen.
Voor Max Verstappen was het opnieuw een relatief makkelijke race. De Nederlander controleerde vanaf de leiding en mocht zich na 23 ronden opnieuw de winnaar van een sprintrace noemen. Dat levert hem niet alleen de eerste startplek voor de Grand Prix van Oostenrijk op, maar ook acht belangrijke punten voor het kampioenschap. Leclerc pakt er zeven met zijn tweede plek, Sainz zes. George Russell schrijft er vijf bij met zijn vierde plek, Pérez doet vanaf de dertiende plek goede zaken en komt als vijfde over de streep. Esteban Ocon, Magnussen en Hamilton completeren de top acht.
De Grand Prix van Oostenrijk begint zondag om 15:00 uur.