Vettel verslaat Leclerc dankzij tactisch schaakspel in Singapore
Motorsport Images
Vincent Malafronte
22 september 2019
Sebastian Vettel heeft de Grand Prix van Singapore gewonnen. Dankzij een vroege pitstop kreeg de Duitser de leiding van de race in zijn schoot geworpen, ten koste van teamgenoot Charles Leclerc. Achter de Ferrari’s sloot Max Verstappen aan op de derde plek, gevolgd door de beide Mercedessen.
Lees ook: Verstappen tevreden met derde plek: ‘Alles ging eigenlijk heel goed’
De race kwam traag op gang. Het hele veld kwam ongeschonden de eerste ronde door, op wat blikschade in het achterveld na. Ook de slagvolgorde bleef grotendeels ongewijzigd. Wat volgde was een rustige eerste stint.
Lees ook: Mercedes valt buiten het podium: ‘We hadden het risico moeten nemen’
Undercut geeft beslissing
De echte actie kwam met de eerste serie pitstops, die werd ingeleid door Sebastian Vettel. Charles Leclerc en Max Verstappen volgden, terwijl de Mercedessen lang buiten bleven. Achteraf bleek dit een verkeerde gok van de zilverpijlen, want toen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas na hun stop de baan opkwamen, vielen zij terug tot achter Verstappen. Ondertussen beleefde Antonio Giovinazzi zijn finest hour in de Formule 1. Door het tactische spel aan de top van het veld kwam de Italiaan namens Alfa Romeo enkele ronden aan leiding van de race te liggen. Helaas voor hem was het resultaat ietwat karig: een tiende plek aan het einde van race. Lees ook: Giovinazzi aan leiding tijdens GP Singapore: ‘Ik hoop dat er een foto van is gemaakt’ (Tekst gaat door onder de afbeelding) Lees ook: Vettel over tactische pitstop: ‘Erg late call, maar het pakte goed uit’ Door vroeg te stoppen kwam de als derde gestarte Vettel niet alleen voorbij Lewis Hamilton, hij kwam ook voor teamgenoot Leclerc terecht. De Monegask liet over de boordradio meermaals zijn ongenoegen horen: “Hoe is dit mogelijk”, brieste hij toen hij na zijn stop ineens Vettel voor zich zag rijden. Het kon Vettel ondertussen allemaal niet deren. De Duitser won voor het eerst sinds de Belgische Grand Prix van 2018 een race en tankt bovenal een broodnodige berg zelfvertrouwen na een mindere reeks. Lees ook: Duidelijk gefrustreerde Leclerc: ‘Dit was onze strategie, ik volgde het plan’ Achter de Ferrari’s finishte Max Verstappen op een nette derde plaats, nadat hij in de slotfase een aandringende Hamilton van zich afhield. Daarachter beperkte Mercedes de schade met plek vier en vijf voor respectievelijk Hamilton en Bottas. Alexander Albon deed namens Red Bull wat hij moest doen en bleef met zijn zesde plaats in het kielzog van de top. Lando Norris eindigde op de zevende plek als best of the rest. Lees ook: Binotto snapt frustratie Leclerc: Hij kon niet eerder stoppen’
De echte actie kwam met de eerste serie pitstops, die werd ingeleid door Sebastian Vettel. Charles Leclerc en Max Verstappen volgden, terwijl de Mercedessen lang buiten bleven. Achteraf bleek dit een verkeerde gok van de zilverpijlen, want toen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas na hun stop de baan opkwamen, vielen zij terug tot achter Verstappen. Ondertussen beleefde Antonio Giovinazzi zijn finest hour in de Formule 1. Door het tactische spel aan de top van het veld kwam de Italiaan namens Alfa Romeo enkele ronden aan leiding van de race te liggen. Helaas voor hem was het resultaat ietwat karig: een tiende plek aan het einde van race. Lees ook: Giovinazzi aan leiding tijdens GP Singapore: ‘Ik hoop dat er een foto van is gemaakt’ (Tekst gaat door onder de afbeelding) Lees ook: Vettel over tactische pitstop: ‘Erg late call, maar het pakte goed uit’ Door vroeg te stoppen kwam de als derde gestarte Vettel niet alleen voorbij Lewis Hamilton, hij kwam ook voor teamgenoot Leclerc terecht. De Monegask liet over de boordradio meermaals zijn ongenoegen horen: “Hoe is dit mogelijk”, brieste hij toen hij na zijn stop ineens Vettel voor zich zag rijden. Het kon Vettel ondertussen allemaal niet deren. De Duitser won voor het eerst sinds de Belgische Grand Prix van 2018 een race en tankt bovenal een broodnodige berg zelfvertrouwen na een mindere reeks. Lees ook: Duidelijk gefrustreerde Leclerc: ‘Dit was onze strategie, ik volgde het plan’ Achter de Ferrari’s finishte Max Verstappen op een nette derde plaats, nadat hij in de slotfase een aandringende Hamilton van zich afhield. Daarachter beperkte Mercedes de schade met plek vier en vijf voor respectievelijk Hamilton en Bottas. Alexander Albon deed namens Red Bull wat hij moest doen en bleef met zijn zesde plaats in het kielzog van de top. Lando Norris eindigde op de zevende plek als best of the rest. Lees ook: Binotto snapt frustratie Leclerc: Hij kon niet eerder stoppen’
Gerelateerd nieuws
Leclerc vreest voor snelle McLarens: ‘Rijden een beetje achter ze aan’
02 november 2024 10:30 - GP São Paulo
Norris: ‘Verstappen weet diep van binnen wat hij verkeerd heeft gedaan’
31 oktober 2024 18:27 - GP São Paulo
Leclerc mogelijk bestraft voor schelden: ‘Ik wil niet de Max-behandeling’
28 oktober 2024 10:30 - GP Mexico