Nadat vorig jaar vijf coureurs naar de Formule 1 promoveerden, heeft de GP2 flink aan status gewonnen. Dit is de klas van 2010.

 ART

Jules Bianchi (FR)

Sam Bird (GBR)

Kampioensteam ART herstelde vorig jaar na een mislukt 2008 zijn status als beste team van de GP2. In de Fransman Jules Bianchi (foto) heeft het een grote belofte in huis. Regerend Euroseries-kampioen Bianchi is al opgenomen door Ferrari en men verwacht veel van hem. Bird is een beetje een vraagteken. De 23-jarige Brit heeft lang in de Formule 3 gereden zonder door te breken, en overtuigde ook in de Asia Series niet echt.

 

Barwa Addax

Giedo van der Garde (NED)

Sergio Perez  (MEX)

Het voormalige Campos hoopt met Van der Garde en Perez de dominantie van ARTte doorbreken. Beide coureurs moeten daartoe in staat zijn. Van der Garde won vorig jaar met iSport al drie races en denkt bij Barwa betere kampioenskansen te hebben. Perez is nog jong, maar stond met Arden al twee keer op het podium en won in 2008 in de Asia Series met Barwa zelfs twee races.

 

Super Nova Racing

Marcus Ericsson (SE)

Josef Kral (CS)

Het team van David Sears doet al jaren mee in de subtop van de GP2, wint soms een race, maar is zelden kampioenschapkandidaat. Daar zal dit jaar geen verandering in komen, met het onervaren duo Marcus Ericsson en Josef Kral aan boord. De negentienjarige Zweed Ericsson werd vorig jaar Japans Formule 3-kampioen en reed daarnaast in de GP2 Asia Series, zonder succes. Bij een Formule 1-test bij Brawn liet de Zweed echter veelbelovende tijden noteren. De Tsjech Kral is eveneens negentien, eindigde als derde in de Formula Master en kent Super Nova ook uit de Asia Series, waar hij Ericsson de baas was.

 

Racing Engineering

Dani Clos (ES)

Christian Vietoris (DE)

De arme Dani Clos werd vorig jaar bij Racing Engineering volledig zoek gereden door zijn veel ervarener teammaat Lucas di Grassi, en krijgt dit jaar een tweede kans. Aan Vietoris zal hij een minder zware kluif hebben, al mag van de vice-kampioen uit de Formule 3 Euroseries wel wat worden verwacht. Bij DAMS won hij al een race in de Asia Series.

 

iSport

Davide Valsecchi (IT)

Oliver Turvey (GBR)

De carrière van Davide Valsecchi kreeg vorig jaar een flinke impuls met het behalen van de titel in de GP2 Asia Series. Daarvoor sleepte de 23-jarige Italiaan zich seizoen na seizoen voort van de Le Mans Series naar de Renault World Series en terug naar de Formule 3. Op zijn dag is hij goed, maar een supertalent is Valsecchi niet. De even oude Brit Turvey mocht vorig jaar bij McLaren een Formule 1-test afwerken en won races in de Asia Series en de Renault World Series. Voor hem wordt 2010 een leerjaar.

 

DAMS (Renault junior)

Ho-Pin Tung (NED)

Jerome D’Ambrosio (BEL)

Het wordt het jaar van de waarheid voor de 27-jarige Tung. Net als zijn Belgische collega is hij intensief bij het Formule 1-team van Renault betrokken. D’Ambrosio heeft als voordeel dat hij DAMS al twee jaar kent, maar van Tung weten we dat hij zich snel een plek verwerft in een nieuw team. Een interessant duo om in de gaten te houden. Dat doen ze bij Renault uiteraard ook. Beide mannen moeten kunnen meedoen voor zeges.

 

Rapax

Pastor Maldonado (VE)

Luis Razia (BRA)

Maldonado gaat alweer zijn vierde GP2-seizoen in, en zijn ervaring moet hem ook in 2010 minstens een overwinning kunnen brengen. De 25-jarige Venezolaan kan rekenen op steun uit zijn thuisland, wat hem in voor de kleinere Formule 1-teams aantrekkelijk maakt. Kijk dus niet raar op als Maldonado dit jaar tegen forse bateling eindelijk zijn Formule 1-droom kan waarmaken. Razia won vorig jaar de sprintrace in Monza, en hoopt bij Rapax – het vroegere Piquet Sports – constantere resultaten te boeken.

 

Arden

Charles Pic (FR

Rodolfo Gonzalez (VE)

De twintigjarige Pic heeft een goed seizoen in de Renault World Series achter de rug, waarin hij twee zeges pakte, en ook in de Asia Series mocht hij eenmaal op het hoogste podium staan. Pic heeft Formule 1-potentie, wat niet kan worden gezegd van Rodolfo Gonzalez. De derde Venezolaan in het veld – naast Maldonado en Cecotto – rijdt al een paar jaar zonder al te veel succes afwisselend in de Euro 3000, de GP2 en de Formule 3. Zijn sponsorgeld is de voornaamste reden voor zijn aanwezigheid.

 

Ocean Racing Technology

Fabio Leimer (CH)

Max Chilton (GBR)

Het team van Tiago Monteiro heeft de schaduw van BCN, zoals het tot twee jaar geleden heette, nog niet helemaal van zich kunnen afwerpen. Leimer komt uit de Formula Master, waar hij vorig jaar overtuigend kampioen werd. Chilton werd vierde in de Britse Formule 3, kende gastoptredens in de Renault World Series, en sloot het jaar af bij Barwa Addax in de Asia Series, waar hij slechts twee punten scoorde. Een leerjaar dus.

 

Coloni

Vladimir Arabadjiev (BUL)

Alberto Valerio (BRA)

Fisichella Motor Sport kreeg vorig jaar zijn oude naam terug. Coloni, ooit een achterhoedeteam in de Formule 1, rekent op coureurs met een flink sponsorbudget. De 26-jarige Arabadjiev uit het Bulgaarse Plovdiv heeft tijd als zijn grootste tegenstander. Daarom rijdt hij naast de GP2 series ook in de AutoGP, waar hij al in het eerste raceweekend een race won. Dit jaar volgt zijn grote test. Valerio won vorig jaar een race voor Piquet GP, maar ondanks de vooruitgang die hij zijn carrière boekt, lijkt de Formule 1 te hoog gegrepen voor deze Braziliaan.

 

Trident Racing

Adrian Zaugg (ZA)

Johnny Cecotto (VE)

Zaugg kennen we jaren uit de A1GP, World Series en GP2, maar echt overtuigen deed de Zuid-Afrikaan nog nooit. Dat zal bij Trident, dat al enige tijd onder de maat presteert, niet anders zijn. Cecotto is evenmin een hoogvlieger, al liet de zoon van voormalig Formule 1-coureur en meervoudig kampioen motorracen Johnny Cecotto senior af en toe aardige dingen zien.

 

DPR

Giacomo Ricci (ITA)

Michael Herck (RO)

Het team van David Price bivakkeert al jarenlang rotsvast in de achterhoede, maar kende afgelopen winter een plotselinge opleving in de GP2 Asia Series. Beide coureurs maken inmiddels deel uit van het DPR-interieur, maar waar Herck in de Asia Series verzuimde te profiteren van de plotselinge vormverbetering van het team, scoorde Ricci een overwinning en drie podiums. Als het team zijn vorm kan vasthouden, is Ricci de man om in de gaten te houden.