Formule1.nl neemt de komende weken diverse formulewagenklassen onder de loep. Ter introductie of ter opfrissing. Ditmaal de GP3 Series.

De GP3 Series is het nieuwe kampioenschap voor jong talent dat een directe tegenhanger is van de welbekende Formule 3. Met races in het voorprogramma van de Formule 1 en bekende deelnemende teams en rijders, heeft het broertje van de succesvolle GP2 Series grote potentie om een stabiele plek in het enorme aanbod van formuleklassen te veroveren.

Concept
Eind 2008 kondigde Bruno Michel, organisator van de GP2 Series, aan dat in 2010 een nieuw kampioenschap op Formule 3-niveau de circuits zou betreden. “We zullen ervoor zorgen dat de raceklasse net zo succesvol zal worden als de GP2, waarbij jonge rijders opgeleid worden en kunnen doorgroeien naar de volgende stap in hun carrière”, zei Bruno Michel destijds.

In de GP3 Series rijdt, net als bij de grotere broer, het volledige veld met hetzelfde chassis, motor en banden. De grootste verschillen met de GP2 zijn dat de tien deelnemende teams ieder drie auto’s inzetten, er geracet wordt met Pirelli-banden en de 2,0-liter turbomotor van Renault 280 pk produceert.

“We hebben de auto ontworpen met in het achterhoofd dat de coureurs in deze klasse zich voorbereiden op de GP2 Series”, bevestigt technisch directeur Didier Perrin de achterliggende filosofie. “Om de auto de beste leerschool voor de GP2 te maken, hebben we veel aandacht besteedt aan de balans tussen aandrijfkracht en neerwaartse druk.”

In 2009 zijn de eerste testauto’s vervaardigd en is een uitgebreid testprogramma voltooid om de meeste kinderziektes te verhelpen. Vervolgens is de auto in productie gegaan, zijn de teams geselecteerd en hebben eerder dit jaar de eerste collectieve testsessies plaatsgevonden om de laatste problemen op te lossen.

Sterk deelnemersveld
De GP3 heeft tien topteams uit verschillende formuleklassen aangetrokken. ARTGrand Prix is een team dat al zeven jaar ongeslagen is in de Formule 3 Euroseries en vorig jaar met Nico Hülkenberg het GP2-kampioenschap won. Naast Hülkenberg heeft de renstal ook aan de wieg gestaan van het succes van Lewis Hamilton, Adrian Sutil, Sebastian Vettel en Kamui Kobayashi.

ART
Grand Prix komt het eerste GP3-seizoen aan de start met onder meer twee Formule BMW-sterren. Alexander Rossi won het Amerikaanse kampioenschap in 2008 en datzelfde jaar won Esteban Gutiérrez de Europese titel.

Status Grand Prix zegevierde met Adam Carroll in het laatst verreden A1GP-kampioenschap. In de GP3 heeft het team Robert Wickens als troef. De Canadees heeft al veel autosportkilometers achter de rug en eindigde vorig jaar als tweede in de Formule 2.

Carlin Motorsport is een gevestigde naam in de World Series by Renault en heeft in het verleden veel successen geboekt in de Britse Formule 3. In de GP3 komt het Britse team uit met onder meer Dean Smith, die in 2009 de prestigieuze McLaren Autosport BRDC Award won en het Britse Formule Renault 2.0 liter kampioenschap op zijn naam schreef.

Naast ARTGrand Prix zijn ook GP2-teams Barwa Addax en het door Red Bull Racing-coureur Mark Webber ondersteunde Arden actief in de GP3. Barwa Addax heeft tijdens de testsessies nog geen hoge ogen kunnen gooien.

MW Arden daarentegen heeft met Michael Christensen een sterke rijder onder de gelederen. De talentvolle Deen was op weg om vorig jaar het Europese Formule BMW-kampioenschap te winnen. Doordat zijn toenmalige team de strijd over technische regels verloor, werd Christensen voor vijf wedstrijden gediskwalificeerd en was hij kansloos voor de titel.

Twee andere gevestigde namen zijn Manor Racing en RSCMücke Motorsport. Manor Racing, dat met teameigenaar John Booth als Virgin Racing actief is in de Formule 1, is uit de Formule 3 Euroseries vertrokken en het GP3-avontuur begonnen. Het team lijkt met kopman James Jakes een ambitieuze rijder te hebben vastgelegd.

RSC
Mücke Motorsport is actief in onder meer de Formule BMW, Formule 3 en DTM met David Coulthard. Voor de GP3 Series heeft teameigenaar Peter Mücke de handen ineengeslagen met voormalig Formule 1-rijder Ralf Schumacher. Het team zet naast de Duitser Tobias Hegewald ook de Nederlanders Nigel Melker en Renger van der Zande in.

Nederlanders enthousiast
Nigel Melker heeft de afgelopen winter veel testkilometers in een Formule 3-auto afgelegd om zich optimaal voor te bereiden op de volgende stap in zijn carrière. Melker is één van de minder bekendere rijders uit het veld, maar was tijdens de testsessies al vaak in de voorhoede te vinden.

“Om een Formule 1-ster te worden is deelnemen in de GP3 Series met RSCMücke Motorsport een waardige bouwsteen. Het geeft veel vertrouwen om met zo’n professionele renstal uit Duitsland aan de start te kunnen staan”, zegt Melker.

Renger van der Zande heeft al een aantal seizoenen in de Formule 3 doorgebracht en is er op gebrand om door succes in de GP3 Series definitief hogerop te geraken. Aan interesse bij de teams lag het in elk geval niet.

“De helft van de geaccrediteerde teams klopte bij mij aan”, vertelt Van der Zande. “Ralf Schumacher en Peter Mücke, die een nieuwe teamcombinatie vormen, overtuigden me het meest. Verder is het een voordeel dat ze allebei, net als ik, een langjarige verbintenis met Mercedes hebben.”