Een crash van Alexander Wurz tijdens de recente test in Barcelona heeft er voor gezorgd dat de GPDA meer dan ooit oproept de veiligheid tijdens de tests te verbeteren. Dit onderwerp is al enige tijd een agendapunt, meer de klapper van Wurz heeft het verhaal in een stroomversnelling gebracht.
De Williams-testcoureur crashte nadat zijn bolide een mechanisch probleem kende, waarna de voorvleugel op de cockpit terecht kwam. Wurz wachtte op hulp. Toen er niemand kwam duwde hij de vleugel zelf maar aan de kant en klom uit de auto. De eerste marshal die arriveerde kon geen actie ondernemen omdat er een carbonsplinter in zijn vinger zat. Toen er enkele minuten later eenmaal een auto uit de pit aankwam bleek hier weer geen dokter in te zitten.

Onderling zijn de coureurs het er over eens dat de faciliteiten op Paul Ricard, waar Wurz vorig jaar nog zwaar crashte, veel beter zijn. Niet geheel ontoevallig is dat circuit in handen van Bernie Ecclestone. Afgelopen vrijdag is dit onderwerp weer besproken op de GPDA-meeting.

David Coulthard liet na de vergadering weten dat hij blij was met de geboekte progressie. ,,We hebben een overeenkomst met de teambazen en de FIA om de veiligheid bij tests te verbeteren. Als de laatste details zijn doorgenomen kunnen we het invoeren”, vertelt hij FORMULE 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.

,,Wij van de GPDA hoeven enkel persoonlijk de circuit te contacteren om de tekortkomingen aan te stippen. Zodat er vanaf de volgende test geen problemen meer zijn, de teams zullen ook een oogje in het zeil houden, dat hebben we afgesproken. Je mag wel zeggen dat we op dit gebied een veel actievere rol gaan spelen.”