GPMA roept FIA op voorstel te accepteren
De Grand Prix Manufacturers Association (GPMA) heeft een statement uitgegeven waarin staat dat de zes fabrikanten unanieme overeenstemming hebben bereikt over de gedeeltelijke homologatie. Verder dan dit wil de GPMA niet gaan, maar het is nog maar de vraag of MF1 Racing en Prodrive overstag gaan. De autofabrikanten zijn Renault, Ferrari, Mercedes, Toyota, Honda en BMW. In het statement wordt verder gezegd dat het onmogelijk is om onder de teams unanieme overeenstemming te bereiken. De privateers zouden de situatie gebruiken om het onderste uit te kan te halen. En dat stuit de GPMA-teams tegen de borst.
In het voorstel staat dat de motoren gedeeltelijk gehomologeerd worden. In principe per 2008, maar het liefst al met ingang van volgend seizoen. Daar hangt ook vanaf of het om een periode van drie of vier jaar gaat.
In het voorstel is opgenomen dat er één keer per jaar een update mag worden doorgevoerd. Bovendien zijn de fabrikanten er toe bereid veertig miljoen euro te storten in het Engine Fund om zodoende firma’s als Cosworth de helpende hand te bieden, dit nieuws meldde FORMULE 1 RaceReport vanmorgen al.
De GPMA deelt verder mee dat tien van de twaalf teams het voorstel steunen. Twee teams zijn het er dus nog niet mee eens. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het om MF1 Racing en Prodrive, die vinden dat er niet genoeg geld in het fonds wordt gestort. Deze visie komt overeen met die van FIA-voorzitter Max Mosley. Hij wil een bedrag van minstens zeventig miljoen euro.
Desondanks heeft de GPMA de overkoepelende organisatie opgeroepen om dit voorstel te accepteren. Omdat dit het beste is wat er te bieden valt en omdat het tevens grotendeels tegemoet komt aan de wensen van de privateers. MF1 Racing en Prodrive hebben tot 16:00 uur de tijd om hun handtekening te zetten. Gebeurt dat niet, dan wordt volledige homologatie doorgevoerd.
KVN
In het voorstel staat dat de motoren gedeeltelijk gehomologeerd worden. In principe per 2008, maar het liefst al met ingang van volgend seizoen. Daar hangt ook vanaf of het om een periode van drie of vier jaar gaat.
In het voorstel is opgenomen dat er één keer per jaar een update mag worden doorgevoerd. Bovendien zijn de fabrikanten er toe bereid veertig miljoen euro te storten in het Engine Fund om zodoende firma’s als Cosworth de helpende hand te bieden, dit nieuws meldde FORMULE 1 RaceReport vanmorgen al.
De GPMA deelt verder mee dat tien van de twaalf teams het voorstel steunen. Twee teams zijn het er dus nog niet mee eens. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het om MF1 Racing en Prodrive, die vinden dat er niet genoeg geld in het fonds wordt gestort. Deze visie komt overeen met die van FIA-voorzitter Max Mosley. Hij wil een bedrag van minstens zeventig miljoen euro.
Desondanks heeft de GPMA de overkoepelende organisatie opgeroepen om dit voorstel te accepteren. Omdat dit het beste is wat er te bieden valt en omdat het tevens grotendeels tegemoet komt aan de wensen van de privateers. MF1 Racing en Prodrive hebben tot 16:00 uur de tijd om hun handtekening te zetten. Gebeurt dat niet, dan wordt volledige homologatie doorgevoerd.
KVN