Grand Prix van India zorgt voor kloof bevolking
Formule1
Linda Vermeeren
4 augustus 2011
De komst van de Indiaase Grand Prix heeft tot verdeeldheid geleid bij de dorpelingen die in de buurt wonen van het Buddh International Circuit. Boeren worden er gedwongen hun land te verkopen, waardoor hun toekomstperspectief somber is.
De Grand Prix wordt gezien als een nieuw symbool van de economische opkomst van India, maar de kans is aanwezig dat het evenement wordt overschaduwd door protesten van vele boeren, die zeggen dat ze werden gedwongen om hun land te verkopen en bovendien niet werkelijke waarde van hun grond betaald kregen.
Nog niet eens zo heel lang geleden was het leven was hard, maar simpel voor de boer Sanjay Singh en zijn gezin van zes kinderen. Hij zegt dat ze tevreden waren met hun kleine stukje grond waarop zij komkommers, groenten en andere gewassen oogsten.
Dat is veranderd. De bouw het miljoenen circuit (kosten naar schatting 245 miljoen euro) ten zuiden van New Delhi heeft hun leven op z’n kop gezet. “We hebben ons land moeten verkopen aan de organisatoren van de race,” vertelde Singh tegenover persbureau AFP.
De boeren zijn van plan tot aan de Grand Prix die op 30 oktober verreden wordt te protesteren, zo meldt de Engelse krant The Telegraph. Iets wat een ongemakkelijke situatie kan veroorzaken bij de overheid.
Het geschil gaat over de hardhandige methoden die volgens de boeren door de overheid worden gebruikt om hun grond te kopen voor de ontwikkelingsprojecten en de armzalige tarieven die zij de boeren betalen ter compensatie.
Het geld dat boer Singh voor zijn grond kreeg staat niet in verhouding van de waarde ervan. En hoewel Singh nu een groter huis kan bouwen en zelfs een auto heeft, is hij niet blij. “Want ons bestaan, onze manier van leven door middel van landbouw, is van ons weggerukt.”
In de omgeving van het circuit wordt er gebouwd aan hun vervallen huizen. Maar onder de dorpelingen zorgt dat voor jaloezie en achterdocht. “Boerenzonen vechten om hun deel van het geld. Stoppen zelfs met hun studie omdat ze denken dat ze genoeg geld hebben om een leven lang van te kunnen voorzien. Ze zwerven de hele dag rond en doen niets anders dan bier drinken en vechten”, aldus Singh.
De dorpelingen beweren bovendien dat de bouwbedrijven hebben geprofiteerd van hun land. Virender Tada, de leider van de boeren verklaarde tegenover de The Daily Telegraph dat veel van de boeren hun land hebben verkocht voor 13,37 euro per vierkante meter, terwijl de bouwbedrijven later hetzelfde stuk land verkocht voor 81,24 euro pond per vierkante meter.
“We zijn niet tegen ontwikkeling, maar we staan het niet toe als dat ten koste van ons gebeurt. De boeren wier land is afgenomen voor het Formule 1-circuit zeggen dat ze vooraf geen toestemming hebben verleend voor het verwerven van hun grond. De rechtbank zal ons gelijk geven”, beweert Tada. De boeren worden gesteund door India’s National Farmers Union.
Door heel India breken regelmatig gevechten uit over het overname van land voor bouwprojecten. De huidige wetgeving dateert nog uit 1894 en stelt de regering in staat grond te verwerven voor projecten die het ‘algemeen belang’ dienen, zoals ziekenhuizen, wegen en scholen. Eind dit jaar wordt er waarschijnlijk een nieuwe wet aangenomen die dat veranderd, maar voor de boeren in de omgeving van het circuit komt dat te laat.
BBC News toonde verontrustende beelden van bouwbedrijven in gevecht met boeren die hun land niet willen opgeven. Inmiddels zijn de gebieden rond het circuit afgezet met prikkeldraad tot woede van de bewoners. “Wij worden behandeld als tweederangsburgers alsof we buitenstaanders zijn. Maar dit land is van ons, de gewassen zijn van ons, evenals het dorp. Maar nu zijn we weg gejaagd omdat er een circuit moet komen”, zegt boer Jai Chand Nagaar tegenover BBC News:
De situatie van de bewoners van Dankaur-Sarlarpur is illustratief dat het beleid faalt. Hoewel er compensatie betaald is, blijft de sterke emotionele link met hun land en is er een gebrek aan toekomstperspectieven voor de ongeschoolde boeren. Want de beloofde werkgelegenheid is miniem en veelal tijdelijk.
De 22-jarige Mukesh Kumar heeft werk als beveiliger bij het circuit. “Maar dat is een tijdelijke baan. Wat als de race voorbij is? De regering had beloofd dat ten minste een lid van elke familie werk zou krijgen, maar dat niet is gebeurd.”
Binnenkort reist de FIA naar India ter goedkeuring van het circuit. Elke millimeter asfalt zal onder de loep genomen worden. Een schril contrast met wat er naast de baan gebeurt. Want je kunt er zeker van zijn dat de hoge heren van de Internationale Automobiel Federatie daar geen oog voor hebben.