Gridstraf dreigt voor Verstappen vanwege mogelijke bakwissel
Sutton Images
Daan de Geus
21 oktober 2018
Max Verstappen hangt mogelijk een gridstraf boven het hoofd voor de Grote Prijs van Amerika. Red Bull overweegt namelijk de versnellingsbak van zijn RB14 te vervangen.
Dit als gevolg van de schade die Verstappens bolide opliep aan de achterwielophanging nadat hij een sausage kerb raakte aan de buitenkant van bocht vijftien, naast de reguliere kerbstones daar. De schade aan zijn auto betekende dat Verstappen na Q1 niet meer in actie kwam.
Verstappen eindigde de kwalificatie zo op P15, maar hij staat vooralsnog dertiende op de grid door straffen voor de Toro Rosso-rijders. Mogelijk wacht Verstappen zelf echter ook een gridstraf, vertelt Red Bull-teambaas Christian Horner aan Sky Sports F1. “Vanwege een eventuele versnellingsbakwissel, want we willen geen risico nemen voor de race in Mexico van volgende week”, legt Horner uit, met de blik vooruit op de Grand Prix die Verstappen vorig jaar won.
Voor een voortijdige versnellingsbakwissel staat een gridstraf van vijf plekken. Verstappen zou dan teruggezet worden naar de achttiende startplaats. “We zijn de data echter nog aan het bekijken”, verklaarde Horner op de zaterdagavond in Austin.
Lees ook – Verstappen: Zo snel mogelijk en zonder schade naar voren
‘Heel apart’, aldus Max
Red Bull was zaterdag ook nog bezig met een onderzoek naar het breken van Verstappens achterwielophanging. Horner: “We kijken of het door slijtage kwam omdat hij de kerb te vaak heeft geraakt, of dat dit een soort piek was, als in een impact waarin in één keer te veel energie vrijkwam en het onderdeel te zwaar werd belast.” Verstappen zelf verklaarde na de kwalificatie in gesprek met de Nederlandse pers het ‘heel apart’ te vinden dat zijn achterwielophanging stuk ging op de sausage kerb. “Want voor de kwalificatie zag alles er nog oké uit.” Dat er iets brak ‘klopt dus niet’, aldus de Nederlander. “Normaal gesproken moet dat niet gebeuren.” Ricciardo was vooraf gewaarschuwd
Volgens Verstappen ‘gebruikt iedereen die kerb’ verder. “Dat was vorig jaar zo, en dit jaar ging het tot dat moment in de kwalificatie ook goed.” Opmerkelijk genoeg vertelde Verstappens teamgenoot Daniel Ricciardo aan Autosport dat hij de sausage kerb in kwestie juist vermeed. “We zagen in de laatste training dat een aantal coureurs hem raakten – waaronder Max, volgens mij – en hebben daarom vóór de kwalificatie in de data naar de gevolgen van zo’n impact gekeken. Mijn engineer adviseerde mij daarop die kerb niet te pakken.”
Red Bull was zaterdag ook nog bezig met een onderzoek naar het breken van Verstappens achterwielophanging. Horner: “We kijken of het door slijtage kwam omdat hij de kerb te vaak heeft geraakt, of dat dit een soort piek was, als in een impact waarin in één keer te veel energie vrijkwam en het onderdeel te zwaar werd belast.” Verstappen zelf verklaarde na de kwalificatie in gesprek met de Nederlandse pers het ‘heel apart’ te vinden dat zijn achterwielophanging stuk ging op de sausage kerb. “Want voor de kwalificatie zag alles er nog oké uit.” Dat er iets brak ‘klopt dus niet’, aldus de Nederlander. “Normaal gesproken moet dat niet gebeuren.” Ricciardo was vooraf gewaarschuwd
Volgens Verstappen ‘gebruikt iedereen die kerb’ verder. “Dat was vorig jaar zo, en dit jaar ging het tot dat moment in de kwalificatie ook goed.” Opmerkelijk genoeg vertelde Verstappens teamgenoot Daniel Ricciardo aan Autosport dat hij de sausage kerb in kwestie juist vermeed. “We zagen in de laatste training dat een aantal coureurs hem raakten – waaronder Max, volgens mij – en hebben daarom vóór de kwalificatie in de data naar de gevolgen van zo’n impact gekeken. Mijn engineer adviseerde mij daarop die kerb niet te pakken.”