In de zomervakantie brengt Formule1.nl de stand van zaken bij alle teams in kaart. Vandaag nemen we het als zevende geklasseerde Williams nader onder de loep.

Het ooit zo roemruchte Williams is de laatste jaren, nu het geen steun meer geniet van een grote autofabrikant, niet meer dan een middenmoter: het team heeft al sinds 2004 geen race meer gewonnen en kwam in de laatste twee seizoenen niet verder dan een teleurstellende achtste en zevende klassering in het constructeurskampioenschap.

Dit jaar ziet het er iets beter uit. Hoewel het oer-Britse team wederom plaats zeven bezet bij de constructeurs, lijkt het na een matig begin net op tijd iets extra's gevonden te hebben om de strijd in het middenveld aan te binden met Sauber, Force India en misschien zelfs Renault.

Hoogtepunt
Williams' beste resultaat van het seizoen is een vierde plaats van Rubens Barrichello in de Grand Prix van Europa te Valencia. De Braziliaanse veteraan liet zich op het Spaanse stratencircuit van zijn beste kant zien en scoorde twaalf zeer welkome punten voor het team, dat tot dat moment slechts mondjesmaat punten binnenhengelde.

De race in Valencia bleek een keerpunt in het seizoen voor Williams, dat het tempo sindsdien aardig te pakken heeft. Mede dankzij enkele succesvolle doorontwikkelingen heeft Williams ook in de opvolgende Grands Prix de aansluiting met het middenveld weten te behouden. Dit is, zoals in Duitsland bleek, niet altijd genoeg voor punten, maar Barrichello en teamgenoot Nico Hülkenberg zijn tegenwoordig standaard in of in de buurt van de top tien te vinden.

Dieptepunt
Williams zat van Monaco tot en met Montréal drie wedstrijden lang zonder punten, waarbij de eerstgenoemde race in het illustere Prinsdom ongetwijfeld de meest teleurstellende was. In de nauwe straten van Monte Carlo kwam zowel Barrichello als Hülkenberg hard in aanraking met de vangrail, al was het in beide gevallen niet aan de coureur zelf te wijten.

Hülkenberg klapte al in de eerste ronde hard tegen de omheining in de tunnel, nadat een deel van zijn voorvleugel afbrak. Barrichello kampte op zijn beurt met een achterwiel dat beschadigd was geraakt door een loszittende putdeksel en stuiterde als gevolg van dit malheur hard tegen de vangrails alvorens hij tollend, achterstevoren en midden op de weg, tot stilstand kwam.

Onderlinge verhoudingen
De ervaren Barrichello maakt vooralsnog de dienst uit bij Williams. Hoewel het rijders-duo in de kwalificatie meestal niet veel voor elkaar onderdoet, heeft de door de wol geverfde Barrichello zijn zaakjes zondags vaak beter voor elkaar dan debutant Hülkenberg.

De 38-jarige Barrichello is nog lang niet versleten en heeft dit seizoen al dertig WK-punten verzameld. De Braziliaan weet tijdens een race bovendien nog altijd te verrassen, terwijl Hülkenberg op zondag vaak in de luwte verkeert en 'pas' tien punten bijeen heeft gereden.

De prestaties van Hülkenberg zijn lastig in te schatten. Hij hoeft zich niet te schamen voor de manier waarop hij zijn Formule 1-loopbaan begonnen is, want hij legt Barrichello geregeld het vuur aan de schenen, maar van iemand die vorig jaar op dominante wijze de GP2-titel binnenhaalde en als een toptalent werd aangekondigd, verwacht je toch dat hij zich tijdens de races meer laat gelden en vaker – op positieve wijze – in beeld komt.

Toekomstperspectief
Als Williams de goede vorm kan behouden die het vlak voor de zomerstop tevoorschijn toverde, dan kan het de strijd om plaats zes, en misschien zelfs plaats vijf, nog spannend maken. Qua snelheid doet Williams namelijk niet langer onder voor Force India en Sauber, terwijl er binnen het team zelf stiekem gehoopt wordt dat ook Renault nog bij te halen valt.

Voor volgend jaar heeft de Engelse formatie de zaak al aardig op de rails. Beide coureurs blijven zeer waarschijnlijk behouden, terwijl eerder al bevestigd werd dat het team ook in 2011 weer klantenmotoren van Cosworth gebruikt, waardoor geruchten over een partnerschap met Volkswagen of Opel voorlopig weer in de koelkast kunnen worden gezet.

De grootste veranderingen vinden dan ook op bestuurlijk niveau plaats. Door een herstructurering staat het team financieel gezien sterker in de schoenen dan voorheen en is men er bovendien van overtuigd dat de juiste mensen inmiddels op de juiste plaats zitten, zodat er in de toekomst, net als vroeger, hopelijk weer gewonnen kan worden.