In de zomervakantie brengt Formule1.nl de stand van zaken bij alle teams in kaart. Vandaag is het gereïncarneerde Sauber aan de beurt.

Afgelopen winter was de toekomst van de formatie uit Hinwil – na het terugtrekken van BMW – hoogst onzeker, totdat Peter Sauber als reddende engel optrad en het door hemzelf opgerichte team terugkocht van de Duitse autobouwer. Het team was echter niet in goede doen en kende een slechte start van het seizoen. Dit kwam in grote mate door problemen met de nog door BMW gebouwde C29, een nukkige bolide die door Peter Sauber zelfs bestempeld werd als een 'beroerd en onaangenaam afscheidscadeau'. Ondanks de lastige start, slaagde het Zwitserse team erin de C29 aanzienlijk te verbeteren en het tij te keren. Sinds de tweede helft van het seizoen begonnen is, doet Sauber namelijk weer regelmatig mee om de punten.

Hoogtepunt
Hoewel het eerste puntje tijdens de zevende race van het jaar, in Turkije, werd binnengehaald door Kamui Kobayashi, kwam de echte ommekeer pas twee races later in Valencia. In de Spaanse havenstad slaagde Sauber er voor het eerst in écht competitief te zijn en reed Kobayashi, met een beetje hulp van de safetycar, lange tijd rond op de derde stek. Na een late pitstop viel hij terug naar plaats negen, maar door een sterke eindsprint en een aantal indrukwekkende inhaalacties, waaronder op Fernando Alonso, vocht de Japanner zich terug naar een knappe zevende plaats en kon hij zes punten aan zijn totaal bijschrijven.

Sindsdien lijkt de ban gebroken en doet Sauber weer gewoon mee in het middenveld, waar het Williams en Force India als haar grootste rivalen ziet. Sauber doet het niet op elk circuit even goed, maar als het goed tezamen komt, liggen er mooie dingen in het verschiet. Een voorbeeld hiervan is de Grand Prix van Hongarije, waar het team voor de eerste keer dit jaar met twee auto's in de punten eindigde.

Dieptepunt
De eerste zes raceweekend waren eigenlijk één groot en lang dieptepunt voor Sauber. De betrouwbaarheid van de auto liet te wensen over, en ook de coureurs lieten wel eens een steekje vallen. De zwartste bladzijde uit het Sauber-jaarboek is waarschijnlijk de Grand Prix van China. De wisselvallige weersomstandigheden gaven het team perspectief op punten, maar Kamui Kobayashi werd in de eerste ronde van de baan gereden door Vitantonio Liuzzi, terwijl teamgenoot Pedro de la Rosa zijn motor in rook zag opgaan toen hij op een veelbelovende vierde plaats rondreed en een puntenfinish tot de mogelijkheden behoorde.

Onderlinge verhoudingen
De cijfers liegen niet: met zeventien punten achter zijn naam staat Kobayashi er aanzienlijk beter voor dan De la Rosa, die er pas zes heeft. Een kleine nuance is op zijn plaats, want De la Rosa had vaker dan zijn teamgenoot last van de kuren van de C29 en viel een aantal malen uit terwijl hij in kansrijke positie lag, maar desondanks kan de ervaren Spanjaard zijn jongere ploegmakker over het algemeen maar moeilijk bijbenen.

Wat verder niet vergeten mag worden, is dat Kobayashi eigenlijk nog maar een debutant is. De Japanner kwam vorig jaar weliswaar al in actie, maar zijn seizoen bleef toen beperkt tot de laatste twee races. Hoewel hij naar eigen zeggen nog veel moet leren en af en toe nog een foutje maakt, kan Kobayashi trots zijn op de manier waarop zijn eerste volwaardige seizoen verloopt. De jongeling kan zijn race tactisch goed indelen, is bij vlagen razendsnel en weet regelmatig te imponeren met zijn aanvallende manier van rijden.

Dat de meeste aandacht uitgaat naar de 23-jarige Kobayashi mag dan ook niet verwonderlijk zijn. De 39-jarige De la Rosa doet het naar behoren, maar rijdt te vaak in de luwte en buiten het zicht van de camera's rond. Als hij nog een vervolg wil geven aan zijn Formule 1-loopbaan, moet De la Rosa snel meer laten zien.

Toekomstperspectief
Hoewel het budget groot genoeg is om het tot het eind van het lopende seizoen uit te zingen, moet Sauber voor volgend jaar toch enkele sponsoren aan de haak slaan, want de auto is nog altijd overwegend wit. Teameigenaar Peter Sauber liet afgelopen week al optekenen dat hij achter de schermen hard aan het werk is en er vertrouwen in heeft dat het goed komt. Volgens berichten is Sauber al enige tijd in onderhandeling met de Mexicaanse telecomgigant Telmex, wat eigendom is van multi-miljardair Carlos Slim.

Hoewel Sauber er zelf niets over kwijt wil, benadrukt hij echter dat hij op zoek is naar sponsors en niet naar investeerders. De Zwitser wil namelijk een goede en solide fundering liggen om het voortbestaan van zijn renstal te garanderen en staat sceptisch tegenover geldschieters die teveel invloed willen hebben op het rijlen en zeilen van zijn team.

De rest van het jaar zal het team waarschijnlijk op de ingeslagen weg doorgaan en geregeld om de punten meedoen. Wat het constructeurskampioenschap betreft mikt Sauber net als Williams en Force India op de zesde plek, en ziet het in deze teams ook haar grootste rivalen om de punten op te pakken die de top vier laat liggen.

Als de financiën op orde kunnen worden gebracht, ziet het er ook wat volgend jaar betreft aardig uit voor Sauber, dat momenteel nog bezig is met het doorontwikkelen van de huidige auto, maar ook al aan de bolide van volgend jaar werkt. De man die het op technisch vlak allemaal moet doen bij Sauber, is de van Force India overgekomen James Key. De Engelsman is de spin in het web op de fabriek in Hinwil en er wordt veel van hem verwacht, aangezien hij bij zijn vorige werknemer heeft bewezen dat hij met beperkte middelen veel kan bereiken.