In de zomervakantie brengt Formule1.nl de stand van zaken bij alle teams in kaart. We sluiten af met de kampioenschapsleiders Red Bull.

Exact honderd Grands Prix heeft Red Bull erop zitten sinds het in 2005 het stokje overnam van het teleurstellende Jaguar. In die tijd is het team uitgegroeid tot een serieuze titelkandidaat. Vorig jaar kwam het al in de buurt van de titels en dit seizoen heeft Red Bull nog een stap vooruit gezet.

Toch duurde het lang voordat Red Bull de koppositie veroverde in het constructeurskampioenschap en ook bij de coureurs hebben Mark Webber en Sebastian Vettel niet de voorsprong weten te pakken, die op basis van de pure snelheid kan worden verwacht. Technische ongemakken, rijdersfouten en ongelukkige strategieën hebben Red Bull al veel punten gekost.

Hoogtepunt
De RB6 is onbetwist de beste auto van het veld. In Hongarije demonstreerde de renstal wederom een ongekende klasse en stuurde het de concurrentie met een slecht gevoel de vakantie in. Tijdens de trainingen sloeg het team een gat van ruim een seconde met de rest van het veld. Had Vettel niet zitten slapen achter de safety car, was het ongetwijfeld na Maleisië en Monaco de derde dubbelzege van het seizoen geworden voor Red Bull.

Dieptepunt
Met twee coureurs die aanspraken maken op de wereldtitel bestaat altijd het gevaar dat ze punten van elkaar afsnoepen die aan het eind van het seizoen doorslaggevend blijken te zijn. Red Bull wil echter niets weten van teamorders en laat de coureurs tegen elkaar racen. In Istanbul namen Vettel en Webber dat iets te letterlijk en haakten ze ineen. Vettel viel uit, terwijl Webber achter de McLarens als derde moest aansluiten.

Onderlinge verhoudingen
De botsing in Turkije zorgde voor een gespannen sfeer in het team. Zeker nadat de teamleiding aanvankelijk Webber de schuld in de schoenen schoof. In Silverstone leek Vettel opnieuw voorgetrokken te worden, nadat de enige overgebleven nieuwe voorvleugel van Webbers auto werd gehaald en op die van de jonge Duitser werd gezet. Met de oudere versie domineerde Webber de race. “Niet slecht voor een tweede rijder”, grapte hij bij het passeren van de finish. Alle incidenten zijn inmiddels uitgepraat, maar de twee coureurs blijven elkaar ongetwijfeld tot het bittere eind bekampen.

Toekomstperspectief
De titels lijken voor het oprapen te liggen voor Red Bull. Maar de komende races liggen de RB6 beduidend minder. Op de lange rechte stukken van Spa en Monza heeft McLaren een groot voordeel met de optimaal functionerende F-duct, terwijl ook Ferrari het op topsnelheid beter doet dan Red Bull.

Pas op Suzuka kan Red Bull weer echt profiteren van de ongeëvenaarde neerwaartse druk die het weet te genereren, maar tot die tijd heeft de concurrentie de gelegenheid het gat te dichten. De strijd is dus zeker nog niet beslist, maar zolang Red Bull de betrouwbaarheid en de twee kemphanen in het team onder controle weet te houden, is het Brits-Oostenrijkse team topfavoriet voor zowel de coureurs- als de constructeurstitel.