In de zomervakantie brengt Formule1.nl de stand van zaken bij alle teams in kaart. Na Virgin Racing is nu HRT aan de beurt.
Adrian Campos was één van de gelukkigen die een startbewijs voor de Formule 1 wist de bemachtigen. Door financiële perikelen was zijn geluk echter van korte duur. Zakenman Jose Ramon Carabante redde het team, doopte het om tot Hispania Racing Team en stelde Colin Kolles aan als teambaas om alles en iedereen in korte tijd klaar te stomen voor de seizoensstart.
Hoogtepunt
Dat
HRT überhaupt aan de start stond bij de openingsrace in Bahrein was een enorme prestatie op zich. Karun Chandhok kon zelfs pas tijdens de kwalificatiesessie voor het eerst met zijn auto de baan op. Dat hij de langzaamste tijd noteerde, kon niemand hem aanrekenen. Zijn stuurfout in de race wel, maar meedoen was voor het team belangrijker dan winnen.
Dieptepunt
HRT schakelde de gerenommeerde Italiaanse autobouwer Dallara in om de auto te ontwerpen en produceren. Het resultaat bleek zwaar teleurstellend. De F110 is amper sneller dan een GP2-auto en de coureurs staan steevast onderaan de tijdenlijsten. In mei werd besloten om de samenwerking met Dallara te beëindigen en de auto zelf verder te ontwikkelen. Uit geldgebrek is daar echter nog weinig van terecht gekomen.
Onderlinge verhoudingen
Bruno Senna en Karun Chandhok kenden elkaar al goed uit de GP2 en komen uitstekend overeen. De gemoedelijke sfeer binnen het team werd echter verstoord toen plotseling Christian Klien en Sakon Yamamoto werden aangesteld als testrijders.
Aan de vooravond van de Grand Prix van Engeland kreeg Senna te horen dat Yamamoto zijn plaats zou innemen. De exacte reden is nooit duidelijk gemaakt, maar ongetwijfeld is er een verband met de financiële problemen van de renstal. In Duitsland keerde Senna terug, terwijl Yamamoto overstapte naar de bolide van Chandhok.
Waar Senna en Chandhok aan elkaar gewaagd waren op de baan, komt Yamamoto duidelijk wat te kort. Teambaas Kolles zegt echter tevreden te zijn met zijn inbreng. Voortaan wordt per race bekeken welke coureurs in actie komen.
Toekomstperspectief
De toekomst van
HRT is hoogst onzeker. Het gerouleer met coureurs komt de stabiliteit en teamsfeer niet ten goede. Zonder sponsoren is het daarnaast vrijwel onmogelijk vooruitgang te boeken. En zonder aansprekende prestaties, blijven sponsoren juist weg. Het zal lastig worden deze vicieuze cirkel te doorbreken.
Bovendien is er nog geen nieuwe partner gevonden om Dallara te vervangen en de auto voor volgend jaar te ontwikkelen. De restanten van Toyota lijken een goede optie, maar ook daar hangt een prijskaartje aan. Maar aan begin van het seizoen zag het er net zo somber uit en toch is
HRT nog altijd van de partij, dus het is te vroeg om het team definitief af te schrijven.