Formule1
Daan de Geus
20 december 2011
Na een afwezigheid van twee seizoenen keert Romain Grosjean in 2012 terug als racecoureur. Om ervoor te zorgen dat zijn comeback beter verloopt dan zijn eerdere Formule 1-avontuur, weet de Fransman dat een goede voorbereiding essentieel is.
Grosjean reed in 2009 zeven Grands Prix voor Renault, maar wist daarin geen onuitwisbare indruk achter te laten. Een racezitje voor 2010 wist hij zodoende niet af te dwingen, waardoor er omzwervingen naar de AutoGP, FIA GT en GP2 voor hem op het programma stonden.
Afgelopen seizoen bracht Grosjean vervolgens geheel in de GP2 door, en met succes: hij wist de titel in zowel de Asia als de reguliere Series te pakken en kon zo – met hulp van het Franse olieconcern Total en van zijn manager Eric Boullier, tevens teambaas bij Renault – een stoeltje bij Renault/Lotus bemachtigen voor 2012.
Grosjean krijgt dus een tweede kans en is vastbesloten die aan te grijpen. De kersverse GP2-kampioen laat in zijn voorbereiding op zijn Formule 1-comeback dan ook niets aan het toeval over: “Ik ben al keihard aan het trainen om ervoor te zorgen dat ik er fysiek klaar voor ben”, vertelt hij aan de website van zijn team.
“Mijn trainingsprogramma is op zich nog redelijk hetzelfde, behalve dat ik extra aandacht geef aan mijn nek, aangezien dat erg belangrijk is voor een Formule 1-coureur en die spieren bovendien lastig te trainen zijn.”
“Daarnaast ben ik afgelopen week naar de fabriek in Enstone geweest om in de windtunnel naar de nieuwe auto te kijken. Voor een coureur is het altijd een bijzonder moment om te zien hoe hard iedereen aan ‘zijn’ nieuwe auto werkt.”
“Ik kende de mensen op de fabriek natuurlijk al wel vanwege het werk dat ik afgelopen seizoen als testcoureur voor ze heb gedaan, maar het was goed ze weer eens te zien en ik ga mijn uiterste best doen ze te helpen de auto nog verder te ontwikkelen voordat we straks in Melbourne weer van start gaan.”
Voordat het zover is, staan er nog drie wintertestsessies op het programma voor Renault en Grosjean, die deze testdagen maximaal hoopt te benutten: “Het testen speelt een essentiële rol in de voorbereiding op het seizoen en ik verheug me erop de auto dan verder te evalueren en verbeteren. Mijn teamgenoot Kimi Räikkönen en ik hebben per persoon echter maar zes testdagen tot onze beschikking, dus elke testkilometer telt.”
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws