Vincent Sondermeijer
9 februari 2016
Romain Grosjean is blij met zijn eerste kennismaking met de nieuwe Haas-bolide in de simulator van het Amerikaanse team. De Fransman beseft wel dat de auto in het echt nog anders kan aanvoelen.
Volgens Grosjean voelde de auto behoorlijk goed aan. Aan L’Equipe vertelt hij dat er eerst wel het nodige moest worden afgesteld. “De reactie van het gaspedaal, de energieopslag tijdens het remmen, en dat soort zaken. Maar zodra dat was geregeld, kon ik erg lekker rijden.”
Grosjean en het team gingen aan de slag met de grondslagen van de afstelling van de auto. Ze werkten aan de remmen, het gas geven, het differentieel en de rijhoogte. “We keken ook naar hoe alles zich verhield tot onze berekeningen uit de windtunnel”, aldus de voormalige Lotus-rijder.
Voorzichtig
Ondanks zijn positieve ervaringen, vindt Grosjean het nog te vroeg om feest te vieren over de nieuwe auto. “We weten nu dat de simulator en de windtunnel goed gelijk lopen, maar het verschil met hoe de wagen zich op het circuit gedraagt, kan enorm zijn.” Grosjean ziet de simulator dan ook meer als een leidraad. “Maar de basis van de auto lijkt goed te zijn.” Haas presenteert de auto, die nog geen naam heeft, op 22 februari. Op die dag begint ook de eerste wintertest in Barcelona. Voor het zover is, zal het team van Gene Haas de auto op 15 februari voor het eerst opstarten.
Ondanks zijn positieve ervaringen, vindt Grosjean het nog te vroeg om feest te vieren over de nieuwe auto. “We weten nu dat de simulator en de windtunnel goed gelijk lopen, maar het verschil met hoe de wagen zich op het circuit gedraagt, kan enorm zijn.” Grosjean ziet de simulator dan ook meer als een leidraad. “Maar de basis van de auto lijkt goed te zijn.” Haas presenteert de auto, die nog geen naam heeft, op 22 februari. Op die dag begint ook de eerste wintertest in Barcelona. Voor het zover is, zal het team van Gene Haas de auto op 15 februari voor het eerst opstarten.