Mercedes heeft de zeven tokens die het nog over had gebruikt voor de nieuwe specificatie motor die het in Monza introduceert. Vooralsnog zal alleen het Mercedes-fabrieksteam daar mee rijden.

Mercedes gebruikte afgelopen winter meer tokens dan haar rivalen Ferrari en Renault, waarmee het seizoen 2015 in ging met een totaal van zeven tokens resterend. Het laagste aantal van allemaal, want Renault hield er twaalf over, Ferrari tien, en nieuwkomer Honda kreeg er negen van de FIA.

Ferrari en Honda gebruikten eerder dit seizoen al tokens om hun motoren te verbeteren, Mercedes en Renault nog niet. Mercedes heeft nu echter besloten al haar tokens in één keer te gebruiken. Volgens Motorsport.com heeft Mercedes hier niet zozeer voor gekozen omdat topsnelheid essentieel is op Monza, maar vooral met oog op het verder doorontwikkelen van haar krachtbron voor 2016. 

Alleen het Mercedes-fabrieksteam gaat in Monza met de nieuwe specificatie van de motor rijden, zodat enkele concepten voor 2016 vast in de praktijk getest kunnen worden. De klantenteams Williams, Force India en Lotus krijgen er later in het seizoen mogelijk de beschikking over. De bijbehorende motorwissel levert de Mercedes-coureurs overigens geen straf op, want ze zijn allebei pas aan hun derde motor toe en er zijn er vier toegestaan. 

Ferrari, Honda en Renault
Net zoals Mercedes met een nieuwe specificatie motor komt in Italië, daar voorziet Ferrari haar coureurs Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen eveneens van nieuwe exemplaren die geüpdatete zijn, al is nog niet duidelijk hoeveel tokens de Scuderia heeft gebruikt.

Vettel en Räikkönen zijn door deze wissel al wel allebei aan hun vierde motor toe, wat de max is. Als Ferrari – dat voor zover bekend nog steeds tokens over heeft – deze nog tijdens het seizoen wil gebruiken moeten Vettel en Räikkönen dus een vijfde motor inzetten, wat ze een gridstraf zal opleveren.

De coureurs van McLaren – Honda krijgen dit weekend wel (weer) straf. Na in België een recordaantal van 105 plekken straf te hebben gekregen voor motorwissels, doet McLaren het nu wat rustiger aan en hoeven Fernando Alonso en Jenson Button ‘slechts’  tien en vijf plekken in te leveren.

Red Bull-coureurs Daniel Ricciardo en Daniil Kvyat moeten ook straffen in gaan lossen. Net als Honda in België, voert hun leverancier Renault meerdere wissels door om zo het aantal beschikbare krachtbronnen voor later in het jaar te vergroten, al levert dat nu in Italië veel strafplekken op.

Toro Rosso’s Carlos Sainz wacht eveneens een gridstraf voor een motorwissel. Ook hij heeft een nieuwe motor gekregen. Renault heeft overigens nog altijd twaalf tokens beschikbaar, waarvan er volgens Auto, Motor und Sport vier worden gebruikt voor de update waar het in Rusland mee komt.