Red Bull en Mercedes, twee van de teams uit de F1 Strategy Group die de introductie van een budget cap hebben geblokkeerd, zeggen dit gedaan te hebben omdat een budget cap niet haal- of werkbaar geweest zou zijn.

Het plan van de FIA om met ingang van 2015 een budget cap in te voeren is tegengehouden door de F1 Strategy Group, waar de vertegenwoordigers van de FOM (de commerciële uitbater van de sport) en de zes grote teams – Red Bull, Mercedes, Ferrari, McLaren, Williams en Lotus – tegen hebben gestemd.

De kleinere renstallen – te weten: Sauber, Force India, Caterham en Marussia – zijn furieus over het feit dat de grote teams de introductie van de budget cap hebben tegengehouden, maar Red Bull-teambaas Christian Horner en Mercedes-kopstuk Toto Wolff hebben nu uitgelegd waarom ze dat hebben gedaan.

Horner
“Ik denk dat het onmogelijk is om middels een budget cap op een effectieve manier de kosten onder controle te houden”, vertelt Horner, die al vaker praktische bezwaren heeft aangedragen tegen een budget cap en hoe dit alles moet reguleren, aan Autosport.

“Alle teams zijn het erover eens dat de kosten naar beneden gebracht moeten worden, en de meest effectieve manier om dat te doen is simpelweg via de sporting regulations“, vindt Horner.

Wolff
Toto Wolff van Mercedes heeft verduidelijkt dat zijn team eigenlijk vóór de budget cap was, maar de conclusie heeft getrokken dat dit ‘geen haalbare optie is’ omdat ‘bepaalde teams in de Strategy Group te veel weerstand bieden’.

“Het reduceren van de kosten middels aanpassingen in de technische en sportieve reglementen heeft in het verleden echter goed gewerkt, dus ik denk dat het wederom mogelijk moet zijn om de uitgaven op deze manier terug te brengen als we er weer eens goed over nadenken”, aldus Wolff.