Gene Haas is een bekende in de Amerikaanse autosport: hij runt sinds 2003 een NASCAR-team. Het mag geen verrassing zijn dat hij bij een eerdere poging een Amerikaans Formule 1-team te stichten, zo’n tien jaar geleden, ook al werd benaderd. Toen door Ken Anderson en Peter Windsor, de mannen achter het uiteindelijk doodgeboren USF1.
Ik heb een jaar met Gene gesproken voor hij zei: we gaan het doen!

Gene Haas en Günther Steiner.
Het idee kreeg steeds meer vorm in Steiners hoofd: Haas zou een Amerikaans team worden, met nauwe banden in Europa. Het zou kopen wat het kon van Ferrari – niet de minste natuurlijk – en de experts van Dallara strikken om de auto te ontwerper en ontwikkelen.

De Haas VF-19 is ook weer tot stand gekomen in samenwerking met Ferrari en Dallara.
De graafmachine is uitgevonden door iemand die het zat was met een schep een gat te gravenSchep of graafmachine
Haas zette er eerst op in vanaf 2015 op de grid te staan, maar richtte haar vizier uiteindelijk op 2016. Nog altijd werd er getwijfeld. “Iedereen zei dat we het niet zouden redden, omdat we het anders deden dan normaal, maar ik weet juist niet waarom eerdere nieuwkomers dit niet probeerden.” “Je ziet dat echter in veel industrieën”, haalt Steiner aan. “Er is een geijkte manier om dingen te doen en elke nieuwkomer doet dan precies hetzelfde. Gek, eigenlijk: je maakt juist progressie door dingen anders te doen. Ik bedoel: wie heeft de graafmachine uitgevonden? Iemand die het zat was met een schep gaten te graven…” Lees ook: Günther Steiner moet zelf ook nog wennen aan zijn soort van sterrenstatus Uiteindelijk was het echter ook risico nemen, gewoon ervoor gaan. “En het werkte”, stelt Steiner tevreden vast. Haas scoorde in haar debuutrace gelijk punten, sloot haar eerste jaar als achtste af. Het seizoen erop herhaalde het dat (met een stuk meer punten), in 2018 finishte het zelfs vijfde, tussen grote jongens als Renault en McLaren in. Amerikaanse vlag
2019 is dus een lastiger jaar, maar Haas hoopt op beterschap in 2020. En als het even kan, deze zondag in eigen huis. Want ondanks de uitvalsbasis in het Britse Banbury en Italiaanse achtergrond, blijft Haas een Amerikaans team. “Door onze eigenaar, Gene Haas, die Amerikaan is en alles betaalt. Amerikaanser wordt het niet”, lacht Steiner.

Vlagvertoon: op elke Haas-bolide is wel een Amerikaanse vlag te zien. Hier de VF-17 uit 2017.
De Formule 1 is in Amerika minder zichtbaar dan de grote Amerikaanse sportenHet ontbreekt Haas na vier jaar Formule 1 nog wel aan grote Amerikaanse sponsoren, maar, zegt Steiner, “als de Formule 1 een grote sport wordt in Amerika, komt die sponsor wel. Voor nu is het lastig voor Amerikaanse bedrijven veel geld te investeren in een sport die – vergeleken met Amerikaanse sporten – niet goed zichtbaar is in eigen land.” Lees ook: Steiner: ‘In Amerika hebben media en fans meer toegang, is sport opener’ Een tweede (en daarna derde) race in Amerika zou ook helpen, denkt Steiner, net als een Amerikaanse coureur. Maar niet zomaar iemand. “Het moet the next big thing zijn, iemand die succes heeft. Zoals in Duitsland met Michael Schumacher, of Nederland nu met Max Verstappen.” “Als Max net als Christijan Albers achteraan zou rijden, zou er geen hype zijn, maar Max wint en is een personality. Je moet de juiste persoon op de juiste plek hebben”, weet Steiner, die dat zelf voor Haas is en was. Hij ziet ondanks het lastige 2019 een goede toekomst voor het team. “Een lange en mooie toekomst, hoop ik. Absoluut.”
