
Iets anders dat voor veel (recente) nieuwe teams niet heeft gewerkt, is alles zelf doen. Haas doet dat dan ook niet: het koopt zoveel mogelijk in bij Ferrari en ook dat zal niet veranderen, zegt Steiner. “We gaan niet ineens alles zelf doen. Er zijn genoeg slimme mensen die dat hebben gedaan, maar het niet is gelukt.” Lees ook: Rivalen willen onderzoek naar Haas’ ‘replica Ferrari’ Een meer ‘zelfstandig’ team worden, is dus een kwestie van tijd – en mogelijk aardig wat tijd. Net als doorgroeien, benadrukt Steiner. “Moeten we groeien? Ja, absoluut. Maar niet met twee- of driehonderd mensen per jaar. Op het moment doen we het immers met 160 man, en we weten nog niet wat de regels worden voor 2021 (met de introductie van een mogelijke budget cap, red.) dus het heeft ook geen zin te proberen enorm uit te breiden.” Lees ook: Haas haalt Rich Energy binnen als titelsponsor Vijfde een verrassing
Het gaat voor Haas, kortom, om ‘geleidelijke groei’. Wat daarbij ook al helpt, is dat het nog altijd jonge team steeds meer ervaring opdoet. 2018 was daarbij het beste seizoen uit haar nu driejarige bestaan, waarbij de vijfde plek in het WK volgens Steiner ook voor Haas als ‘een verrassing’ kwam. “Wel een beetje, want we mikten op de zesde plek, maar deden zelfs om de vierde plaats mee alvorens uiteindelijk vijfde te worden.”
