Haas en Toro Rosso halen uit naar ‘klagend’ Renault: ‘Misschien doen zij hun huiswerk niet goed’
Motorsport Images
Daan de Geus
30 maart 2019
Haas-teambaas Günther Steiner en Toro Rosso-chef Franz Tost zijn niet bepaald gediend van de kritiek die hun Renault-collega Cyril Abiteboul heeft op zogenaamde ‘B-teams’, zoals Haas en Toro Rosso: “Als je als fabrikant door een kleiner team wordt verslagen, doe je je huiswerk gewoon niet goed genoeg.”
Die laatste opmerking komt op het conto van Tost, wiens team sinds dit seizoen een stuk nauwer samenwerkt met het grote Red Bull. Haas onderhoudt al enkele jaren nauwe banden met Ferrari. Dat de twee ‘kleintjes’ voor een relatief beperkt budget competitief kunnen zijn door onderdelen in te kopen bij deze twee topteams, zint Abiteboul geenszins. “Maar dat je het zelf niet goed doet, zou nog geen reden moeten zijn zo te klagen”, vindt Tost.
Lees ook: Renault-teambaas Abiteboul uit zorgen over ‘B-teams’
Sneer van Tost
“Dat je als fabrieksteam klaagt omdat een kleiner team sneller en beter is, betekent dat je je huiswerk gewoon niet goed doet.” Volgens Tost gebruikt Toro Rosso weliswaar de versnellingsbak en achterwielophanging van Red Bull van vorig jaar, maar maakt het de voorwielophanging grotendeels zelf en is ‘de reden dat Toro Rosso zo competitief is vooral de fantastische power unit van Honda’. Tost deelt zo ook nog een steek uit aan Abiteboul en Renault, want Red Bull stapte deze winter over van Renault- naar Honda-motoren, terwijl Toro Rosso dat een jaar eerder deed. “Ons totaalplaatje is gewoon sterk”, vervolgt Tost, terwijl collega Steiner er nog een schepje bovenop doet: “Als je, zoals Franz zegt, zelf niet presteert, is dat je eigen probleem. Dan moet je anderen die het anders aanpakken niet de schuld gaan lopen geven.” Lees ook: Renault wil ‘levensvatbare’ F1: ‘Zodat je met een redelijk budget kan winnen’ ‘Samenwerking juist goed’
Volgens Steiner moet een samenwerking zoals tussen Haas en Ferrari juist als iets goeds worden gezien. “Want als je dit verbiedt, worden de verschillen op de grid alleen maar groter. De teams die met de drie topteams samenwerken, weten dichter bij de top drie te komen, en dat is ook zoals het zou moeten zijn.” “Zet een streep door dit soort samenwerking, en in plaats van een Formule 1 die uit twee klassen bestaat, krijg je drie verschillende klassen. Dan heb je straks eerst de goede fabrieksteams, dan de slechte fabrieksteams en daarna de rest. Wat heb je daar als sport aan?”
“Dat je als fabrieksteam klaagt omdat een kleiner team sneller en beter is, betekent dat je je huiswerk gewoon niet goed doet.” Volgens Tost gebruikt Toro Rosso weliswaar de versnellingsbak en achterwielophanging van Red Bull van vorig jaar, maar maakt het de voorwielophanging grotendeels zelf en is ‘de reden dat Toro Rosso zo competitief is vooral de fantastische power unit van Honda’. Tost deelt zo ook nog een steek uit aan Abiteboul en Renault, want Red Bull stapte deze winter over van Renault- naar Honda-motoren, terwijl Toro Rosso dat een jaar eerder deed. “Ons totaalplaatje is gewoon sterk”, vervolgt Tost, terwijl collega Steiner er nog een schepje bovenop doet: “Als je, zoals Franz zegt, zelf niet presteert, is dat je eigen probleem. Dan moet je anderen die het anders aanpakken niet de schuld gaan lopen geven.” Lees ook: Renault wil ‘levensvatbare’ F1: ‘Zodat je met een redelijk budget kan winnen’ ‘Samenwerking juist goed’
Volgens Steiner moet een samenwerking zoals tussen Haas en Ferrari juist als iets goeds worden gezien. “Want als je dit verbiedt, worden de verschillen op de grid alleen maar groter. De teams die met de drie topteams samenwerken, weten dichter bij de top drie te komen, en dat is ook zoals het zou moeten zijn.” “Zet een streep door dit soort samenwerking, en in plaats van een Formule 1 die uit twee klassen bestaat, krijg je drie verschillende klassen. Dan heb je straks eerst de goede fabrieksteams, dan de slechte fabrieksteams en daarna de rest. Wat heb je daar als sport aan?”
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Steiner blikt terug op moeilijke periode bij Haas: ‘Had eerder moeten stoppen’
17 november 2024 17:00 - Nieuws
Haas geen voorstander van voorgestelde regel: ‘Zou de doodsteek zijn’
16 november 2024 18:00 - Nieuws