Haas F1 houdt vast aan Romain Grosjean voor 2020
Motorsport Images
Daan de Geus
19 september 2019
Het team van Haas heeft er voor 2020 voor gekozen toch met Romain Grosjean door te gaan naast Kevin Magnussen. Het team gaat dus niet in zee met de bij Renault vertrekkende Nico Hülkenberg.
Het werd de laatste weken als een zekerheidje gezien in de paddock: Haas zou Hülkenberg halen voor 2020, waarmee Grosjeans tijd bij het team (en in de sport) erop leek te liggen, maar Haas heeft er dus tóch voor gekozen door te gaan met de Fransman en niet voor The Hulk te gaan. Het andere zitje is, zoals al langer duidelijk was, voor de Deen Kevin Magnussen. “Ervaring, en de behoefte daaraan, vormen een van de hoekstenen voor het team van Haas en met Romain en Kevin gaan we verder met een rijdersduo dat ons een solide basis geeft om op verder te bouwen”, legt teambaas Günther Steiner uit. “Romain en Kevin weten hoe we werken en als team in elkaar steken, terwijl wij weten wat zij achter het stuur kunnen.” Voor Grosjean wordt 2020 zijn vijfde jaar op rij bij Haas, nadat hij het als eerste coureur aandurfde de sprong te wagen met het Amerikaanse team toen dat in 2016 op de grid verscheen. “Ik heb altijd al gezegd dat het mijn doel was om bij Haas te blijven en samen voort te borduren op wat we al hebben bereikt”, zegt Grosjean. “Ik zit al sinds het begin bij het team en heb gezien wat Günther en eigenaar Gene Haas allemaal doen om het team competitief te maken. Ik ben er uiteraard heel blij mee daar deel van te blijven uitmaken.” Lees ook: Weblog: Fascinerend en frustrerend: de paradoxale Grosjean is zo’n coureur die je pas mist als ie weg is Steiner en Grosjean draaien er niet omheen dat het team dit jaar de nodige ‘uitdagingen’ op haar pad heeft gevonden, maar zijn er zeker van dat het daar oplossingen voor vindt en verder vooruit kan. Voor Grosjean is 2019 ook nog geen geweldig jaar, al is het verre van het foutenfestival dat hij vorig jaar doormaakte. De Fransman staat wel 9-5 achter in het kwalificatieduel met Magnussen en qua punten staat het 18 – 8 in Magnussens voordeel. Als de Haas VF-19 het goed doet (wat geen gegeven is) is Grosjean doorgaans echter sneller dan zijn Deense collega en hij heeft dus genoeg laten zien om het team te overtuigen. Geen Haas voor Hülkenberg
Voor Hülkenberg betekent dit dat hij Haas van zijn lijstje met opties kan afstrepen. Waar de Duitser in 2020 terechtkomt en of dat in de Formule 1 is, is nog niet zeker, al verklaarde hijzelf onlangs tegenover Duitse media zich geen zorgen te maken over zijn toekomst. Op papier zijn er nog zitjes vrij bij Alfa Romeo, Williams, Red Bull en Toro Rosso. Lees ook: ‘Hülkenberg maakt geen fouten maar valt ook niet op: zijn kop is sterker dan zijn rechtervoet’
Het werd de laatste weken als een zekerheidje gezien in de paddock: Haas zou Hülkenberg halen voor 2020, waarmee Grosjeans tijd bij het team (en in de sport) erop leek te liggen, maar Haas heeft er dus tóch voor gekozen door te gaan met de Fransman en niet voor The Hulk te gaan. Het andere zitje is, zoals al langer duidelijk was, voor de Deen Kevin Magnussen. “Ervaring, en de behoefte daaraan, vormen een van de hoekstenen voor het team van Haas en met Romain en Kevin gaan we verder met een rijdersduo dat ons een solide basis geeft om op verder te bouwen”, legt teambaas Günther Steiner uit. “Romain en Kevin weten hoe we werken en als team in elkaar steken, terwijl wij weten wat zij achter het stuur kunnen.” Voor Grosjean wordt 2020 zijn vijfde jaar op rij bij Haas, nadat hij het als eerste coureur aandurfde de sprong te wagen met het Amerikaanse team toen dat in 2016 op de grid verscheen. “Ik heb altijd al gezegd dat het mijn doel was om bij Haas te blijven en samen voort te borduren op wat we al hebben bereikt”, zegt Grosjean. “Ik zit al sinds het begin bij het team en heb gezien wat Günther en eigenaar Gene Haas allemaal doen om het team competitief te maken. Ik ben er uiteraard heel blij mee daar deel van te blijven uitmaken.” Lees ook: Weblog: Fascinerend en frustrerend: de paradoxale Grosjean is zo’n coureur die je pas mist als ie weg is Steiner en Grosjean draaien er niet omheen dat het team dit jaar de nodige ‘uitdagingen’ op haar pad heeft gevonden, maar zijn er zeker van dat het daar oplossingen voor vindt en verder vooruit kan. Voor Grosjean is 2019 ook nog geen geweldig jaar, al is het verre van het foutenfestival dat hij vorig jaar doormaakte. De Fransman staat wel 9-5 achter in het kwalificatieduel met Magnussen en qua punten staat het 18 – 8 in Magnussens voordeel. Als de Haas VF-19 het goed doet (wat geen gegeven is) is Grosjean doorgaans echter sneller dan zijn Deense collega en hij heeft dus genoeg laten zien om het team te overtuigen. Geen Haas voor Hülkenberg
Voor Hülkenberg betekent dit dat hij Haas van zijn lijstje met opties kan afstrepen. Waar de Duitser in 2020 terechtkomt en of dat in de Formule 1 is, is nog niet zeker, al verklaarde hijzelf onlangs tegenover Duitse media zich geen zorgen te maken over zijn toekomst. Op papier zijn er nog zitjes vrij bij Alfa Romeo, Williams, Red Bull en Toro Rosso. Lees ook: ‘Hülkenberg maakt geen fouten maar valt ook niet op: zijn kop is sterker dan zijn rechtervoet’