Haas nog altijd met vraagtekens chassis: ‘Weten niet wat er met de racesnelheid gebeurt’
Laurens Stade
30 juli 2019
Günther Steiner, de teambaas van het Haas Formule 1-team, zegt dat het team nog niet weet waarom de racesnelheid tegenvalt. In Silverstone en Hockenheim reden Romain Grosjean en Kevin Magnussen al met verschillende chassis, en in Hongarije komt daar geen verandering in.
”We hebben de drie verschillende specs vergeleken in Hockenheim, maar we zijn nog niet tot een conclusie gekomen over wat er met de racesnelheid gebeurt, waar we langzaam lijken te zijn maar wel een goede kwalificatieronde kunnen afleggen. We hebben dus besloten om in Hongarije Grosjean opnieuw met het Melbourne-chassis te laten rijden, en Magnussen met het Hockenheim-chassis”, aldus de teambaas.
Grosjean weet niet hoe Haas ervoor zal staan in Honagrije. ”We moeten het nu race voor race bekijken. Nu zitten we in een experimentele fase omdat de auto lastig te begrijpen valt. Op sommige banen dachten we goed te kunnen zijn, maar vielen we juist tegen. Op andere circuits presteerden we juist beter dan verwacht”, aldus de Fransman.
Zijn Deense teamgenoot staat ook voor een raadsel. ”In Monaco waren we best goed, en dat is een circuit met weinig snelheid. Een beetje zoals Hongarije dus, maar niet helemaal. We zien het wel gebeuren. Het is lastig om op dit moment voorspellingen te doen”, aldus Magnussen.
In een spectaculaire race eindigde Grosjean zevende, Magnussen pakte de achtste plaats. Tijdens die race kwamen de Haas-coureurs opnieuw in aanraking met elkaar, maar in tegenstelling tot in Silverstone konden ze allebei door.
Lees ook: Steiner nog steeds boos op Grosjean en Magnussen, Rich Energy staat nog op Haas-auto
‘Je denkt altijd aan Formule 1’
Haas wil nog voor de zomerstop, waarbij het team verplicht twee weken rust moet nemen, de data analyseren om het tweede deel van het seizoen goed te beginnen. ”Je bekijkt alle data en probeert te kijken waar we kunnen verbeteren en waar we van het plan afwijken. In Melbourne leken we erg sterk, maar sindsdien is dat niet meer het geval. We moeten begrijpen wat er fout ging, en dat is waarom we twee verschillende chassis testen. Hopelijk kunnen we daaruit zoveel mogelijk data halen zodat we weten wat we kunnen verbeteren”, aldus Steiner. Dat de zomerstop eraan zit te komen betekent niet dat Steiner stil blijft zitten. ”Je kan de Formule 1 niet uit je hoofd zetten als je op dit niveau werkt. Je denkt er altijd wel aan, maar het is niet zo dat je er bewust over nadenkt als je op kantoor zit. Ik doe dan andere dingen. Dat is alleen maar goed, omdat je dan meer met een open geest kan nadenken dan als je midden in een gevecht zit. Je probeert wat te ontspannen, maar je denkt altijd aan wat er beter kan en wat er meteen na de zomerstop moet gebeuren”, aldus de Italiaan. Lees ook: Haas kiest opnieuw voor gesplitste strategie: updates voor Magnussen, oude chassis voor Grosjean
Haas wil nog voor de zomerstop, waarbij het team verplicht twee weken rust moet nemen, de data analyseren om het tweede deel van het seizoen goed te beginnen. ”Je bekijkt alle data en probeert te kijken waar we kunnen verbeteren en waar we van het plan afwijken. In Melbourne leken we erg sterk, maar sindsdien is dat niet meer het geval. We moeten begrijpen wat er fout ging, en dat is waarom we twee verschillende chassis testen. Hopelijk kunnen we daaruit zoveel mogelijk data halen zodat we weten wat we kunnen verbeteren”, aldus Steiner. Dat de zomerstop eraan zit te komen betekent niet dat Steiner stil blijft zitten. ”Je kan de Formule 1 niet uit je hoofd zetten als je op dit niveau werkt. Je denkt er altijd wel aan, maar het is niet zo dat je er bewust over nadenkt als je op kantoor zit. Ik doe dan andere dingen. Dat is alleen maar goed, omdat je dan meer met een open geest kan nadenken dan als je midden in een gevecht zit. Je probeert wat te ontspannen, maar je denkt altijd aan wat er beter kan en wat er meteen na de zomerstop moet gebeuren”, aldus de Italiaan. Lees ook: Haas kiest opnieuw voor gesplitste strategie: updates voor Magnussen, oude chassis voor Grosjean